Is het voor jou niet mogelijk om zelf zwanger te worden of een zwangerschap uit te dragen? Dan kan draagmoederschap een mogelijke oplossing voor je zijn. Ook als je erover nadenkt om draagmoeder te worden, dan is het goed om na te denken over welke gevolgen dit heeft voor jou. Goede voorlichting en begeleiding tijdens het hele proces is essentieel. Fiom biedt informatie en dienstverlening aan wensouders en draagouders uit Nederland die een kind willen krijgen via laagtechnologisch draagmoederschap. De ondersteuning vanuit Fiom is onafhankelijk en niet-commercieel.

Draagouderschap - Begeleiding bij draagmoederschap.jpg

Vragen en gevoelens rondom draagmoederschap

Bij Fiom kun je terecht bij vragen en gevoelens omtrent (het traject van) draagmoederschap. Fiom heeft oog voor de gevoelens en belangen van alle betrokkenen: van de wensouders, de draagouders en ook van het toekomstige kind. Er is aandacht voor het toekomstige kind bij de keuzes die gemaakt worden.

Vragen kunnen bijvoorbeeld zijn:

• Wij zijn in contact met een draagmoeder en willen weten hoe de adoptieprocedure werkt.
  • Ik wil draagmoeder worden voor mijn broer en schoonzus. Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
  • Zien we niets over het hoofd?
  • We zijn op zoek naar iemand om af en toe mee te praten. Iemand die het proces begrijpt en weet waar mogelijke knelpunten liggen.
  • Welke afspraken kunnen we maken met de draagmoeder en haar partner? Wat kan er in een overeenkomst staan?
  • Wat betekent het voor een kind als het via een draagmoeder op de wereld is gezet?
  • Hoe en wanneer vertellen we het ons kind?
  • Ik ben zwanger voor een goede vriendin van me en heb veel last van opmerkingen uit mijn omgeving. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
  • Wat vertellen we aan de buitenwereld over onze plannen?

Gesprek met een hulpverlener van Fiom

Je kan bij ons terecht als je (aspirant)draagmoeder, partner of wensouder bent. In overleg bekijken we de samenstelling van het gesprek: individueel, als stel of met alle partijen om tafel. Gezamenlijke en afzonderlijke gesprekken kunnen ook worden afgewisseld. Soms heb je als wens- of draagouder bijvoorbeeld de behoefte om gezamenlijk dingen te bespreken met een hulpverlener van Fiom. Maar misschien heb je ook wel je eigen vragen. Dan is het fijn om daar apart op in te gaan. In dit laatste geval hebben wens- en draagouder(s) ieder een eigen hulpverlener.

Hoe maak ik een eerste afspraak?

Je kan een afspraak maken met een hulpverlener van Fiom voor informatie en begeleiding. Per consult wordt € 85,- in rekening gebracht. Het aantal gesprekken is afhankelijk van jouw of jullie eigen behoefte.

De hulpverleners bieden geen juridische adviezen in individuele zaken. Voor het maken van een afspraak kan je bellen naar het Fiom secretariaat: 088 126 49 00. Je kan ook het contactformulier invullen met het verzoek om een afspraak over dit onderwerp. Een van onze hulpverleners neemt dan contact met je op.