Je hebt zelf gezocht naar een familielid en hebt deze persoon gevonden. Je wilt graag contact leggen, maar kunt ook te maken krijgen met verschillen in wensen en verwachtingen tussen jou en het familielid. Hoe leg je contact met een gevonden familielid en hoe kan Fiom je hierbij helpen?

Zoeken naar familie - Zelf familielid gevonden, wat nu.jpg

Als je zelf op zoek bent gegaan (link naar Hoe kan ik zoeken naar familie?) naar een familielid, kan je deze persoon gevonden hebben via bijvoorbeeld social media. Of je hebt een match in een internationale DNA-databank (link naar Internationale DNA-databanken). Het kan zijn dat de andere persoon niet weet van jou bestaan, of niet weet dat jij naar hem of haar op zoek bent. Dit maakt het lastig om de persoon voor de eerste keer te benaderen. Hoe weet je zeker of het de juiste persoon is? Wat ga je zeggen? En hoe ga je eventueel contact later verder vormgeven?

Verschillen in wensen en verwachtingen

We weten door onze ervaring met de begeleiding van vele zoekacties, dat niet iedereen dezelfde behoefte heeft aan contact. Wensen en gevoelens van de zoeker en van degene die gevonden is, kunnen uiteen liggen. Vaak is er verschil in wensen over het contact. Of in de verwachtingen die men (onbewust) van elkaar heeft. Hoe ga je daarmee om?

Advies en tips bij contact leggen
Neem voor advies en tips bij het contact leggen met een familielid contact op met Fiom. Je kunt jouw situatie met ons bespreken. We kunnen je advies en tips geven over hoe je de persoon zelf kunt benaderen, of we kunnen jouw familielid namens jou benaderen. Fiom weet waarmee je rekening moet houden, zowel op juridisch vlak als op emotioneel gebied.

Contact leggen door een onafhankelijke partij
Onze ervaring is dat als er door een derde partij contact wordt opgenomen, een betere basis wordt gelegd voor contact in de toekomst. Fiom kan de persoon namens jou benaderen. Hier zijn kosten aan verbonden. De hoogte van de kosten is afhankelijk van een aantal factoren, de minimale prijs is €85,-. Als je contact met ons opneemt kunnen we je vertellen wat de kosten in jouw situatie zijn.

Tips bij contact leggen met een familielid

Als je zelf een familielid vindt, bijvoorbeeld via social media, kan het lastig zijn om het eerste contact te leggen. Mocht je besluiten dit zonder hulp van buitenaf te willen doen, hebben we een aantal tips:

1. Wees zorgvuldig.

2. Wees je ervan bewust dat je iemand kunt overvallen met jouw bericht.

3. Bedenk je dat de situatie voor de andere partij anders kan zijn. Diegene heeft misschien niet hetzelfde voor ogen als jij zou willen of weet niet van jouw bestaan.

4. Neem de tijd om te bedenken wat jouw wensen met betrekking tot contact zijn. Probeer jouw wensen zo goed mogelijk te beschrijven als je contact legt.

5. Stuur een bericht privé naar de gevonden persoon, en niet bijvoorbeeld openbaar op Facebook.

6. Leg aan de ander uit wie je bent en wat jouw wensen zijn. Je kunt in je bericht benoemen dat je je beseft dat je de ander wellicht overvalt. Dit geeft deze persoon de ruimte om na te denken over een reactie.

7. Wissel in eerste instantie geen adressen of telefoonnummers uit.

8. Spreek voor een eerste ontmoeting op neutraal terrein of een openbare plek af.

9. Het is mogelijk om een aanvullend verwantschapsonderzoek te doen middels een DNA-test.

10. Besef je dat de ander wellicht geen contact wil. Respecteer die keuze.

Heb je nog vragen over het leggen van contact met een familielid? We kunnen je helpen.

Wil je liever niet zelf het eerste contact leggen? Fiom kan namens jou contactleggen met het gevonden familielid.

Neem contact met ons op