Terugblik symposium Change

In de Tolhuistuin druppelen de gasten gestaag binnen. In een prachtige zaal uitkijkend over het IJ is het Fiom-logo al te zien. Vandaag zal daar gevierd worden dat Fiom 85 jaar bestaat.
85 jaar... een hele historie. In een filmpje worden we in sneltreinvaart hierin meegenomen.

Dagvoorzitter Jelte Sondij maakt duidelijk dat het vandaag over ethische dilemma’s zal gaan. Als er iets duidelijk is geworden in 85 jaar, is dat ethische dilemma’s rond ongewenste zwangerschap en afstammingsvragen van alle tijden zijn. De kijk op de dilemma's verandert echter door maatschappelijke ontwikkelingen. Elk tijdsgewricht roept zijn eigen morele en maatschappelijke vraagstukken op.

Zo werd je vroeger als ongehuwde moeder als gevallen vrouw gezien en moest je vaak onder druk afstand doen van je kind.

Dat is nu niet meer het geval, maar dat wil niet zeggen dat er geen taboes of dilemma’s meer zijn. Op het gebied van afstamming roept bijvoorbeeld vruchtbaarheidstoerisme nieuwe dilemma’s op. Hoever kun je gaan? En waar ligt de grens?

Hierop gaat Britta van Beers (universitair docent Rechtstheorie en Rechtsgeschiedenis aan de Vrije Universiteit) in: "Kunstmatige voortplanting is in Nederland aan wetten en regelgeving gebonden. Hierdoor nemen mensen die graag een kind willen hun toevlucht naar het buitenland. Zo lijkt het alsof een kind 'te koop' is. Er zijn meerdere kanten aan dit verhaal. Want het gebaar - bijvoorbeeld eiceldonatie voor een stel dat graag kinderen wil - is weliswaar mooi, maar brengt ook veel vragen met zich mee. Hoe zit het met de rechten van het kind? En moeten we de regelgeving op het gebied van kunstmatige voortplanting in Nederland aanpassen?"

Dan is het tijd voor een officieel moment. Rineke van Kessel reikt het eerste exemplaar van "Beginnen bij het begin" uit aan Han Middelplaats (hoofd Financieel beleid en ethiek bij VWS). Ouders van donorkinderen krijgen in dit boek antwoorden op vragen die zij tegen kunnen komen tijdens de opvoeding. Middelplaats: "Fiom is al 85 jaar een goede partij op het gebied van kennisverspreiding èn hulp. Dit wordt zeker gezien! En ik ben zeer verheugd met dit boek, want ook al zijn de bedoelingen van ouders altijd goed, soms is een beetje hulp wel nodig."

Marith Volp (huisarts en politicus namens PvdA) vraagt in haar presentatie aandacht voor de afstandsmoeders van vroeger: "Ook al hebben deze vrouwen lang geleden afstand gedaan, de gevolgen ervan zijn nog steeds invoelbaar. 10 september is een hoorzitting geweest rondom dit thema. De staatssecretaris laat nu een verkennend onderzoek doen. Dus het staat op de politieke agenda en het is daarom goed dat Fiom dit werk blijft doen."

Op deze dag over ethische dillema's stelt Ruard Ganzevoort (hoogleraar praktische theologie en voorzitter van de Raad van Toezicht van Fiom)  de vraag: zijn dilemma’s juist niet waardevol? "Hoe moeilijk een dilemma ook is, bij elke keuze horen bepaalde waardes. En die kunnen soms met elkaar in conflict zijn. Dan is het de kunst om je niet te laten verlammen door je twijfel. Mensen helpen bij het maken van een moeilijke keuze is al 85 jaar de kracht van Fiom."

Genoeg stof om te bespreken tijdens de pauze, blijkt.

Het vervolgprogramma kent een luchtiger karakter. Er wordt met muziek, speeches en zelfs een acrobatenact afscheid genomen van Rineke van Kessel, die per 1 januari 2016 haar functie als directeur-bestuurder neer zal leggen.

Als laatste kijkt Rineke terug en vooruit: "In de afgelopen periode heb ik Fiom zien groeien. De dilemma's, zoals we die vandaag hebben besproken, zullen altijd blijven. We hebben als organisatie verschil kunnen maken. En daar ben ik dankbaar voor. Het is met werken altijd zoeken naar balans. En nu is het ook tijd om los te laten."

Bekijk alle foto's