Zorgen over Surinaamse tienermoeders

14/11/2011 -
Categorie: Jong ouderschap

Het aantal Surinaamse tienermoeders in Nederland blijft stijgen. En daar moet verandering in komen, vinden het Surinaams Inspraakorgaan (SIO) en Stichting Vrouwenorganisatie Sarita. In Den Haag werd woensdag 9 november een expertmeeting georganiseerd.

Henna Mathura van Satira maakt zich zorgen over het stijgende aantal Surinaamse tienermoeders. "Dit jaar zijn er vijfhonderd kinderen geboren bij tienermoeders. Vergeleken met andere culturen is dat erg veel." Uit onderzoek blijkt dat 85 procent ongewild is.

Karijomedjo was zo'n tienermoeder: "Het was onverwacht." Haar 3-jarige zoon Djivanio werd geboren doordat ze de gebruiksaanwijzing bij de pil niet goed had gelezen, zegt ze. "Eigen schuld, kun je zeggen." De vader van Djivanio is al anderhalf jaar niet meer in beeld. Na veel teleurstellingen koos Karijomedo voor een toekomst zonder hem.

Taboe

Het bewustmaken moet zich niet beperken tot de tienermoeders, maar moet ook gericht zijn op de jongens, zo valt te horen op de bijeenkomst. "Zo'n 15 procent draait maar mee met het gezin", zegt Mathura. Veel moeders hebben daar ook geen behoefte aan. Vooral bij Hindostanen is tienermoederschap nog een taboe, zegt Mathura. Bij Creolen is het veel meer geaccepteerd.

Omdat ze haar opleiding niet heeft kunnen afmaken is het vinden van werk ook erg moeilijk. Volgens Karijomedjo is er in Suriname meer hulp van de omgeving. Dat is in Nederland moeilijker: "Ik kan alleen echt terugvallen op mijn ouders." De ouders van Karijomedjo hadden er veel moeite mee, vooral omdat ze naar Nederland waren gekomen om hun kinderen een betere toekomst te bieden. Ook die moeten bij de voorlichting betrokken worden, vinden de experts.