Wanpraktijken in weeshuizen Haïti

Geadopteerd-zoeken-familie-fiom
04/06/2019 -

De situatie in "weeshuizen" in Haïti is schrijnend, zo bericht Nieuwsuur. Het land telt 754 weeshuizen waarvan onlangs, na onderzoek van de Haïtiaanse kinderbescherming, is vastgesteld dat slechts 29 ervan voldoende zorg en veiligheid aan de kinderen bieden. De helft van alle weeshuizen zal verbeteringen moeten aanbrengen of moeten sluiten.

Eén van de constateringen van Nieuwsuur is dat ouders in veel gevallen geen toestemming hebben gegeven voor adoptie. Weeshuizen verdienen geld met adopties van kinderen naar het buitenland.

Zoeken naar familie

Voor kinderen die vanuit Haïti zijn geadopteerd naar het buitenland is het zeer moeilijk om hun familie in Haïti terug te vinden. Hetzelfde geldt voor de familie die achterblijft. Vaak blijven zij jarenlang op zoek naar hun biologisch kind. Dezelfde verhalen over wanpraktijken zijn eerder ook naar voren gekomen bij adopties uit onder andere Colombia en Brazilië.

Fiom helpt geadopteerden uit Haïti met hun zoektocht naar familie in het land. De kosten zijn echter hoog, wat vooral te maken heeft met het grondige zoekwerk wat gedaan moet worden om families te traceren.

Plan Kiskeya is een Nederlandse stichting die is opgezet om familie en geadopteerden uit Haïti te helpen elkaar terug te vinden. Zij laten ouders in Haïti DNA afstaan, welke in de Amerikaanse DNA databank Family Tree DNA geplaatst wordt. Veel geadopteerden schrijven zich in dergelijke internationale DNA databanken in. Gehoopt wordt dat DNA matches volgen, waardoor families herenigd kunnen worden.

DNA test met gevonden familie

Daarnaast raadt Fiom elke persoon die biologische familie teruggevonden heeft, aan om een DNA test te doen. In het verleden is veel gesjoemeld met gegevens waardoor het moeilijk is om op de gegevens uit dossiers (als die er al zijn) te vertrouwen.

International Social Service

International Social Service (ISS), een internationaal netwerk waarvan Fiom de Nederlandse vertegenwoordiger is, heeft onderzoek gedaan naar adopties vanuit Haïti vlak na de aardbeving in 2010. Mede naar aanleiding van de kritiek vanuit ISS en UNICEF is adoptie uit het land destijds tijdelijk opgeschort. ISS blijft kritisch over de situatie in het land en vervult een adviesrol voor de Haïtiaanse overheid.

Verder lezen

Nieuwsuur: Adoptiekinderen Haïti: DNA-match is enige hoop op hereniging