Veel nieuwe inschrijvingen KID-DNA Databank dankzij uitzending Spoorloos

19/01/2016 -
Categorie: KID-DNA Databank

Maandag 11 januari was het vervolg van Bjorns zoektocht naar 200 halfbroers en -zussen te zien bij KRO Spoorloos. Via de Fiom KID-DNA Databank is Bjorn al gematcht met zijn donor en 13 broers en zussen. Via het programma Spoorloos zijn er nog eens 12 bijgekomen.

Aandacht

Omdat aanmelden voor het Spoorloos-onderzoek niet meer mogelijk is, werd in de uitzending aandacht besteed aan de Fiom KID-DNA Databank. Via deze databank kunnen donoren en donorkinderen (onderling) op vrijwillige basis met elkaar in contact komen.

In haar vijfjarig bestaan heeft de Fiom KID-DNA Databank voor 129 matches gezorgd tussen donoren en hun donorkinderen en tussen donorkinderen onderling.

Resultaat

De uitzending van Spoorloos heeft gezorgd voor een piek in de aanmeldingen. Van 1 tot en met 14 januari hebben maar liefst 24 donorkinderen en 6 donoren zich aangemeld voor de KID-DNA Databank. Dit is in twee weken tijd ruim het dubbele van de hele maand ervoor. In december hebben 11 donorkinderen en 1 donor zich aangemeld voor de KID-DNA Databank.

Hans van Hooff, senior beleidsmedewerker Fiom: “We zijn zeer verheugd over deze resultaten. Hoe meer mensen zich inschrijven in de KID-DNA Databank, hoe meer kans op een match. Zo kunnen wij meer donorkinderen hulp bieden bij de zoektocht naar hun afkomst.”