Twee spermadonoren verwekken donorkinderen bij meerdere klinieken

KID-DNA
22/08/2017 -

Twee spermadonoren hebben, tegen de regels, gedoneerd bij meerdere fertiliteitsklinieken. Eén donor heeft daardoor 102 donorkinderen verwekt. In Nederland geldt een maximum van 25 donorkinderen per donor en mag men bij één kliniek doneren. Opnieuw blijkt het belang van een landelijk systeem voor toezicht op het maximale aantal donorkinderen per donor.

Eén van deze donoren doneerde bij 11 verschillende klinieken en verwekte daar 102 donorkinderen. Daarnaast bood hij zich ook buiten de klinieken om aan als spermadonor. Om hoeveel gevallen dit gaat is nog niet duidelijk, omdat dit buiten de ziekenhuizen om gaat. De andere spermadonor doneerde verwekte twee donorkinderen via twee verschillende klinieken.
De donoren hebben zich zeer recent nog aangeboden bij fertiliteitsklinieken. Er vinden momenteel ook behandelingen plaats met het sperma van beide donoren. NVOG heeft fertiliteitsklinieken opgeroepen per direct het sperma van deze donoren niet meer te gebruiken.

Ties van de Meer, voorzitter van Stichting Donorkind, was op 21 augustus bij Jinek. Je kunt deze uitzending online terugkijken

Bewust verzwegen

Beide donoren zouden bewust hebben verzwegen dat zij bij meerdere klinieken doneerden. De donor met 102 donorkinderen vertelt hierover aan het AD: “Vaak wordt er niet specifiek gevraagd of je ook bij andere klinieken doneert. En als ze het wel vragen, zeg je gewoon nee.”

Ontdekt door groep bewust alleenstaande moeders

De donoren zijn opgevallen bij een groep bewust alleenstaande moeders. Zij zagen dat de mannen zich veelvuldig aanboden op internet. Momenteel onderzoekt de Inspectie voor de Gezondheidszorg de zaak. Dit heeft De Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG) in een brief laten weten aan RTL Nieuws

Landelijk systeem voor monitoring

Er wordt gewerkt aan een landelijk systeem dat strenger gaat toezien op de handhaving van het maximale aantal van 25 donorkinderen per donor. Fiom is hier voorstander van en ook NVOG heeft aangegeven hiervoor te pleiten. Momenteel kunnen klinieken elkaars gegevens nog niet inzien. Hiervoor dient de wet eerst aangepast te worden, dit staat op het punt te gebeuren.

Meer lezen

Fiom: Landelijke monitoring aantal donorkinderen per donor in zicht

Uitzending Jinek over donoren die gedoneerd hebben bij meerdere klinieken, 21 augustus 2017

Artikel AD: Spermadonor met 102 donorkinderen: Ik vind het leuk om mensen blij te maken