De techniek achter de Fiom KID-DNA Databank

30/10/2015 -
Categorie: KID-DNA Databank

Op woensdag 2 december (19.30 – 21.00) organiseert Fiom in samenwerking met Stichting Donorkind een gratis informatiebijeenkomst in de Centrale Openbare Bibliotheek te Amsterdam. Klinisch chemicus Jos van der Stappen legt uit hoe het matchen van DNA-profielen te werk gaat. Reageer snel want er is slechts plaats voor 50 personen.

De avond is met name gericht op donorkinderen en donoren. Daarom zal ook een Fiom-hulpverlener over de ervaringen na een match vertellen en komt  Ties van der Meer van Stichting Donorkind aan het woord.

Van der Stappen van het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis beheert het matchingsproces van de Fiom KID-DNA databank. Het analyseren van de DNA-profielen en het zoeken van matches is ingewikkeld. Voor donorkinderen is een toelichting wenselijk om te begrijpen waarom het soms zo lang duurt na het afstaan van bloed. Natuurlijk is er ook gelegenheid tot het stellen van vragen.

De informatiesessie is in eerste instantie voor 50 betrokkenen. Mocht de belangstelling groot zijn, volgt begin 2016 een volgende gelegenheid. De bijeenkomst vindt plaats in de Haasse/Vestdijk-zaal van de Centrale OBA. Adres: Oosterdokskade 143, 1011 DL te Amsterdam.

Je kunt je opgeven via het Landelijk Zoekteam van Fiom: afstamming@fiom.nl