Rechtszaak om DNA Karbaat

Rechtszaak-Karbaat-Fiom
12/05/2017 -

Vandaag, 12 mei 2017, staan 22 donorkinderen en ouders voor de rechtbank in Rotterdam. Dit om toestemming te vragen hun DNA te vergelijken met dat van de onlangs overleden, oud-directeur van Medisch Centrum Bijdorp, Karbaat. Op deze manier hopen zij meer inzicht te krijgen in hun afstammingsgegevens. Met deze rechtszaak vragen de eisers ook aandacht voor andere donorkinderen die mogelijk nooit te weten komen wie hun vader is.

De zaak was oorspronkelijk bedoeld om Karbaat te dwingen zijn DNA af te staan. Zijn overlijden kwam dan ook als een schok. Tim Bueters, advocaat van de eisers, heeft de voorzieningenrechter om toestemming gevraagd voor een bezoek aan de woning van de heer Karbaat. Hier zijn verschillende gebruiksartikelen met mogelijk DNA in beslag genomen. Bueters vraagt vandaag toestemming om dit DNA te gebruiken.

Schadevergoedingsprocedure

Deze zaak is een opmaat naar een schadevergoedingsprocedure. Naast deze eisers geeft Bueters aan dat inmiddels meer eisers zich gemeld hebben en dat dit aantal nog op kan lopen.

Meer weten

Overlijden oud-directeur Karbaat, Medisch Centrum Bijdorp
Spullen van dode arts kunnen bewijzen dat hij 22 kinderen heeft - NRC.nl (10-05-2017)
'Als zaaddonor kom ik iets dichter bij de man van wie ik afstam' - NRC.nl (07-05-2017)