Reactie Fiom op vondst pasgeboren baby in vuilcontainer

27/10/2014 -
Categorie: Vondelingen

De vondst van een pasgeboren baby in een ondergrondse vuilcontainer in Amsterdam schokt velen. Wij vinden dit een verdrietige en onnodige daad. Het is belangrijk dat ongewenst zwangere vrouwen in een vroeg stadium hulp vinden.

Rineke van Kessel, directeur/bestuurder van Fiom: 'Op dit moment is het gissen naar wie tot deze daad is overgegaan en waarom. De baby maakt het gelukkig goed, maar de manier waarop zij is achtergelaten is een slechte start en zal impact hebben op de rest van haar leven. Verdrietig en onnodig. Het is belangrijk dat een ongewenst zwangere vrouw al in een vroeg stadium van haar zwangerschap professionele hulp geboden krijgt.

Als een vrouw op tijd hulp vindt, kan worden voorkomen dat zij in een panieksituatie terecht komt. Een drama als dit kan hiermee voorkomen worden. Er is hulp beschikbaar voor zwangere vrouwen in nood, ook in situaties van seksueel misbruik en eerwraak. In Nederland is het mogelijk om onder geheimhouding te bevallen, waarna de vrouw het kind kan afstaan ter adoptie. Het is belangrijk te investeren in bekendheid van deze bestaande mogelijkheden van hulp. Vrouwen kunnen contact opnemen en in ieder geval bij ons terecht'.