Presentatie nieuwe aanpak ‘onbedoelde zwangerschap’ aan Tweede Kamer

paul-blokhuis-vws-fiom-keuzehulp-ongewenste-zwangerschap
12/09/2018

Vandaag presenteert staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) de nieuwe aanpak voor het voorkomen van en begeleiden bij onbedoelde (tiener)zwangerschappen aan de Tweede Kamer. Fiom leverde, samen met andere partijen, input voor dit plan van €53 miljoen met het opgestelde ‘zevenpunten plan’.

Het nieuwe kabinet wil investeren in het voorkomen van en begeleiden bij onbedoelde (tiener)zwangerschappen. Hiervoor hebben zij de komende jaren in totaal €53 miljoen uitgetrokken. Dit bedrag wordt verdeeld over de diverse partijen die actief zijn op dit terrein. Fiom is, als één van deze partijen, in gesprek met GGD GHOR Nederland, JOOZ, Rutgers en Siriz over de invulling van deze plannen. Wat is er nodig in Nederland? En waarmee kunnen we de preventie en begeleiding van onbedoelde (tiener)zwangerschappen verbeteren?

Er is een gezamenlijk zevenpunten plan gemaakt, welke de basis vormt voor de nieuwe aanpak die staatssecretaris Paul Blokhuis vandaag, woensdag 12 september 2018, aanbiedt aan de Tweede Kamer. Blokhuis: “Het resultaat is echt iets om trots op te zijn.” Ellen Giepmans, directeur-bestuurder van Fiom, is aanwezig bij de presentatie van de plannen. Fiom is de toegangspoort tot informatie en hulp bij ongewenste zwangerschap en is daarom blij dat het borgen van de toegang tot en kwaliteit van keuzehulp in Nederland een plek heeft in het zevenpunten plan.

De kernpunten van de nieuwe aanpak zijn:

• Duurzame en meerjarige financiering voor keuzehulpgesprekken bij een onbedoelde zwangerschap vanuit het landelijk netwerk keuzehulp, op basis van landelijke kwaliteitscriteria.
  • Landelijke campagne over bewust anticonceptiegebruik en de consequenties van onbedoelde zwangerschap.
  • Onderzoek- en verbeterprogramma, onder andere gericht op hoogrisicogroepen zoals jonge mensen, migranten en laag opgeleiden, vanuit ZonMW.
  • Meer aandacht op scholen voor gezond seksueel gedrag en anticonceptie.

Meer lezen

Nieuwsbericht Rijksoverheid

Toezegging extra subsidie voor onbedoelde zwangerschap

Landelijke financiering keuzehulp