Overlijden oud-directeur Karbaat, Medisch Centrum Bijdorp

Karbaat overlijden DNA
25/04/2017 -

Deze week werd bekend dat de heer Karbaat, oud-directeur van Medisch Centrum Bijdorp te Barendrecht, op 11 april is overleden. Deze kliniek is in 2009, op advies van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, gesloten. Uit onderzoek bleken er namelijk fouten te zijn gemaakt bij de registratie van persoonsgegevens. Ook uit donorpaspoorten kwam onjuiste informatie naar voren. Dit leidde tot veel onrust en vragen bij betrokken ouders en hun donorkinderen. Er zijn ook aanwijzingen dat de oud-directeur zelf sperma doneerde en zo kinderen verwekte.

Defence for Children, Stichting Donorkind en advocaat Bueters (van advocatenkantoor Jansen & van Gaal) hebben namens gedupeerde donorkinderen een rechtszaak wegens misstanden tegen de oud-directeur aangespannen. Zij geven aan dat - ondanks zijn overlijden - er nog methoden zijn om het DNA van de heer Karbaat te vergelijken met dat van zijn vermeende donorkinderen.

Condoleances

Fiom leeft mee met de nabestaanden van de heer Karbaat en brengt hierbij haar condoleance over. We leven ook mee met de groep donorkinderen en hun families die in onzekerheid leven over hun afstamming. Wij hopen dat zij in de (nabije) toekomst antwoorden krijgen op de vragen die er bij hen leven. De zittingsdatum is 12 mei aanstaande.

Meer weten