Oud-spermadonor zoekt donoren voor onderzoek

Derk Eimers spermadonoren
21/09/2017 -

In 2010 heeft Fiom de KID-DNA Databank opgericht. Zodat donorkinderen en hun anonieme donor gematcht kunnen worden. In juli riep minister Schippers anonieme spermadonoren (van voor 2004) op zich gratis in de Databank in te schrijven. Derk Eimers, zelf ook spermadonor, is benieuwd naar de mening en beweegredenen van andere donoren. Hij is daarom een onderzoek gestart en is van plan zijn bevindingen in een boek te publiceren. Ben je zelf ook spermadonor geweest en bereid om (op anonieme basis) mee te werken? Neem dan contact met hem op en vul de enquête in.

Eimers wil graag inzicht verwerven in de beleving, beweegredenen en ervaringen van donoren. Samen met zijn partner, die als sociaal-wetenschappelijk onderzoekster werkzaam is, heeft hij deze vragen in een enquête verwerkt. Om zo een beeld te krijgen van wat er onder donoren leefde en op dit moment leeft.

Interviews voor boek

Nadat Eimers de meningen en standpunten heeft geïnventariseerd aan de hand van de enquête, neemt hij nog ongeveer 15 tot 20 (kwalitatieve) interviews af. Hij interviewt spermadonoren met diverse achtergronden, leeftijden en visies. Deze interviews worden gebundeld in een boek.

Anonimiteit

Om een betrouwbaar en representatief beeld te schetsen, kan de enquête anoniem worden ingevuld. Ook de interviews kunnen anoniem worden geplaatst.
Wil je meewerken aan dit onderzoek? Neem dan contact op met Derk Eimers via donor@eimers.nl.

Over Derk Eimers

Derk Eimers is zelf spermadonor geweest tussen 1994 en 2000 en is via de Fiom KID-DNA Databank gematcht aan vier donorkinderen, met wie hij regelmatig contact heeft. Voor Stichting Donorkind heeft Eimers zich 8 jaar ingezet, onder andere als bestuurder en communicatiecoördinator. Eimers was werkzaam als journalist en is nu gespreksleider. Met dit onderzoek wil hij beide ‘werelden’ met elkaar verbinden.