Objectiviteit van keuzehulp aan de kaak gesteld

Algemeen Overleg Tweede Kamer adoptie
30/11/2018 -

Tijdens het Algemeen Overleg Zwangerschap en Geboorte, afgelopen donderdag 29 november, stond het onderwerp keuzehulp aan onbedoeld zwangere vrouwen centraal. D66 en VVD en Groenlinks hebben zich hard gemaakt voor objectieve keuzehulp aan onbedoeld zwangere vrouwen. Zij willen dat de criteria die zijn opgesteld voor keuzehulp worden aangescherpt. Dit zodat het voor organisaties niet mogelijk is buiten de keuzehulpgesprekken om vrouwen te sturen doormiddel van anti-abortusuitingen.

Ook is aan de kaak gesteld waarom er middels een aanbesteding een nieuwe partij moet worden aangesteld die het informatiepunt bij onbedoelde zwangerschap gaat zijn, terwijl Fiom deze rol nu al vervult.

De staatssecretaris van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Paul Blokhuis, heeft aangegeven de criteria niet verder te willen uitbreiden en organisaties niet wil beperken in het uitdragen van hun waarden. D66 en VVD gaan een motie indienen zodat de Tweede Kamer zich over dit vraagstuk kan buigen.

Meer nieuws over deze discussie op de website van de NOS: Spanning in coalitie over hulp bij onbedoelde zwangerschap. Je kan het debat ook terugkijken.