Nederlandse Kamerleden ontvangen Blije Doos

Blije Doos aanbieding Tweede Kamer Fiom
09/05/2017 -

In de Tweede Kamer zijn de woordvoerders van Ontwikkelingssamenwerking, Onderwijs, Emancipatie en Zorg vandaag verrast met een zogenaamde Blije Doos. Hiermee vragen maatschappelijke organisaties, waaronder SOA Aids Nederland, Rutgers en Fiom, aandacht voor het brede terrein van seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR). Dit in zowel Nederland als ontwikkelingslanden. Een ‘’Blije Doos’’ is een box met artikelen die ook aanstaande ouders ontvangen. Aangezien alle nieuwe Kamerleden ook in afwachting zijn van een nieuw kabinet, is deze speciale Blije Doos op z’n plaats.

Op het gebied van SRGR en aidsbestrijding is Nederland wereldwijd voortrekker en wil dat blijven. In veel landen is het gebruik van de pil en condooms, het recht om je eigen partner te kiezen en toegang tot veilige abortus niet vanzelfsprekend. Net zo goed als dat er nog veel werk te doen is in - onder andere - de strijd tegen kindhuwelijken, vrouwenbesnijdenis en seksueel geweld.

Blijvend inzetten

Er is zowel een internationale - als nationale Blije Doos aangeboden. In de internationale variant zitten items die verwijzen naar urgente thema’s, zoals een regenboogmasker (symbool voor LGBTI-emancipatie), een kinderringetje (teken voor kindhuwelijken) en een kleerhanger (onveilig abortus). Aidsfonds, Amref Flying Doctors, CHOICE for Youth and Sexuality, dance4life, Hivos, Plan Nederland, Rutgers, RNW Media, Simavi en Wemos vragen hiermee Kamerleden van de Commissie Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zich voor deze thema’s in te blijven zetten. Rutgers-directeur Ton Coenen: “Nederland heeft al jarenlang een internationale voortrekkersrol op het gebied van SRGR. Alle organisaties die vandaag aanwezig zijn in de Tweede Kamer werken aan de seksuele en reproductieve gezondheid en rechten in de hele wereld. Daarom is het goed dat Kamerleden met deze Blije Doos kunnen zien wat we allemaal doen en waarom dat belangrijk is."

Plezierig en veilig seksueel leven

In de nationale Blije Doos voor de woordvoerders Emancipatie, Onderwijs en Zorg, is onder andere een 3d-clitoris (symbool voor een fijn seksueel leven), een doosje van de hiv-preventiepil PrEP en een zadelhoes met “Lekker kontje” (naroepen, seksuele intimidatie) te vinden. De organisaties Atria, Movisie, Soa Aids Nederland, Sekshag, NVVS, Fiom, GGD GHOR en Rutgers vragen hiermee aandacht voor onder andere seksuele diversiteit, het belang van seksuele vorming, het voorkomen van abortus, seksueel geweld, intimiteit en seksualiteit bij ouderen en de betaalbaarheid van PrEP. “Iedere nieuwe generatie moeten we weer goede voorlichting, toegang tot anticonceptie en zorg bieden. In het onderwijs, in de zorg, in de hele maatschappij is er nog veel te doen. En daarbij hebben we de politiek heel hard nodig", aldus Coenen.

Recht in de ogen kijken

"Fiom pleit voor keuzevrijheid bij ongewenste zwangerschap", aldus Ellen Giepmans, directeur-bestuurder Fiom. In de Blije Doos zit namens Fiom een spiegeltje. "We willen graag dat iedere vrouw zichzelf recht in de ogen kan aankijken, ongeacht de keuze die ze maakt." Fiom is blij deze actie, in gezamenlijkheid, te hebben kunnen ondernemen.