Meeste ongewenste zwangerschappen binnen vaste relatie

ongewenst zwanger
21/07/2017 -

Fiom biedt de gratis online keuzehulp ‘Zwanger, wat nu?’ aan bij ongewenste zwangerschap. In de eerste helft van 2017 maakten 507 mensen gebruik van deze online module. Om een beeld te krijgen van de omstandigheden waarin een onbedoelde zwangerschap zich voordoet, vragen wij gebruikers (anoniem) enkele gegevens in te vullen. Deze informatie levert input voor gerichte preventie van ongewenste zwangerschappen. Hieronder delen wij de eerste resultaten met u.

Ontstaan ongewenste zwangerschap

Er zijn vele scenario’s denkbaar hoe een vrouw ongewenst kan raken; van het niet gebruiken van anticonceptie tot een situatie waarin sprake is van onvrijwillige seks. Via een meerkeuzevraag met vier standaardopties en een optie ‘Anders, namelijk:’, kan een gebruiker aangeven, welke situatie op haar van toepassing is. Zie figuur 1 voor de resultaten.

Analyse ZWN eerste helft 2017

De helft (51%) van de gebruikers geeft aan geen anticonceptie te hebben gebruikt. Ruim een derde (35%) geeft aan wel anticonceptie te hebben gebruikt, maar toch zwanger te zijn geraakt. Bij 9% van de gebruikers begon de zwangerschap als een gewenste zwangerschap.

Persoonlijke situatie

79% Van de gebruikers geeft aan dat ze een vaste partner heeft, 43% daarvan heeft ook kinderen. In 95% van de gevallen is de partner tevens de verwekker. Voor 5% van de gebruikers is het geloof heel belangrijk. Hierbij wordt met name het christelijk geloof genoemd, gevolgd door de islam. De meeste gebruikers wonen in Noord- of Zuid-Holland.

Lees het complete artikel in onze Kenniscollectie.

Meer weten

Analyse Zwanger, wat nu, eerste helft 2017