Lancering Landelijk Informatiepunt Donorconceptie

Logo landelijk informatiepunt donorconceptie

Vrijdag 12 maart 2021 wordt het Landelijk Informatiepunt Donorconceptie gelanceerd. Dit informatiepunt, te vinden op donorconceptie.nl, is er voor alle donorkinderen, (wens)ouders, (aspirant) sperma- en eiceldonoren, professionals en andere betrokkenen. Het Landelijk Informatiepunt Donorconceptie (LIDC) bundelt relevante, betrouwbare informatie over donorconceptie, en maakt deze toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij donorconceptie.

Het LIDC is een samenwerkingsverband van Fiom, Point Netwerk, SIG Gameetdonatie NVOG, Stichting Donorkind en Stichting Meer dan Gewenst.

In Nederland worden sinds 1948 kinderen verwekt met hulp van een spermadonor (en later ook eiceldonor). In die 70 jaar donorconceptie is er veel gebeurd. Lange tijd waren geheimhouding en anonimiteit de norm. Nu weten we hoe belangrijk het is dat donoren niet anoniem zijn en ouders en kinderen open met elkaar over donorconceptie en de donor praten. En dat er afstammingsinformatie beschikbaar is, zodat kinderen weten wie hun donorvader (of –moeder) is.

Ga naar donorconceptie.nl

Openheid naar donorkinderen

Het LIDC staat voor het recht van ieder kind om te weten van wie hij of zij afstamt. Dat begint bij goede informatie en concrete handreikingen aan (wens)ouders om met hun kind te praten over donorconceptie en de donor, en aan (aspirant) donoren om zich bekend te maken. Het LIDC drukt ouders en donoren op het hart: het is nooit te laat voor openheid.

Symposium ‘In gesprek over donorconceptie’

Ter gelegenheid van de lancering van het informatiepunt wordt op 12 maart 2021 van 16.00 tot 17.30 uur een gratis online symposium georganiseerd, onder de titel ‘In gesprek over donorconceptie’. Demissionair minister van Volksgezondheid, Hugo de Jonge, zal het Landelijk Informatiepunt Donorconceptie officieel openen.

‘Als je een donorkind bent, hebt, of zou willen krijgen, of donor bent of overweegt dat te worden, is het belangrijk dat je ergens terecht kunt met je vragen. Op een plek waarvan je weet dat de informatie die je krijgt klopt.’ – Hugo de Jonge

Dagvoorzitter Jelte Sondij praat met donorkinderen, donoren, (wens)ouders en professionals over onder andere schaamte en openheid over donorconceptie, loslaten van anonimiteit en geheimhouding, zoeken naar de donor en dilemma's rondom donorkeuze.

Kijk hier het online symposium terug

Oproep demissionair minister de Jonge aan anonieme donoren

Demissionair minister de Jonge roept anonieme donoren op zich in te schrijven in de Fiom KID-DNA Databank. Hij benoemt dat anoniem doneren voorheen de norm was, terwijl donoren er nu misschien geen bezwaar tegen hebben om zich bekend te maken als een donorkind op zoek is naar zijn of haar roots.

Schrijf je in in de Fiom KID-DNA Databank

Over het LIDC

Het LIDC is een samenwerkingsverband van verschillende bij donorconceptie betrokken organisaties en is mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Speerpunten van het LIDC zijn: anonieme donoren oproepen zich te laten registreren en ouders stimuleren om openlijk met hun kind over donorconceptie te praten.