KID-DNA Databank voor gedupeerde donorkinderen

30/06/2015 -

Donorkinderen van spermabank MC Bijdorp tasten in het duister over hun afstamming. DNA-matching maakt het mogelijk dat zij hun donor en halfbroers en -zussen kunnen vinden.

Onderzoek naar de dossiers van spermabank MC Bijdorp toont aan dat er veel mis is met het archief. Donorkinderen, die zijn geboren met hulp van deze kliniek, weten nu niet wie hun biologische vader is en of ze kunnen vertrouwen op de gegevens in hun dossier. Dit blijkt uit een brief van minister Schippers (VWS) aan de Tweede Kamer. Schippers neemt maatregelen om de gedupeerde donorkinderen zo veel mogelijk tegemoet te komen. Zo wil ze hen middels DNA-matching alsnog de mogelijkheid geven om hun donor te vinden.

Alle MC Bijdorp-donorkinderen moeten volgens Schippers de mogelijkheid krijgen om DNA af te staan. Via de Fiom KID-DNA Databank kunnen deze donorkinderen gematcht worden met hun donor of halfbroers of –zussen.

Hans van Hooff, senior beleidsmedewerker bij Fiom: ‘Fiom vindt dat iedereen moet kunnen achterhalen van wie hij of zij afstamt. Daarom hebben we in 2010, in samenwerking met het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis, de Fiom KID-DNA Databank ontwikkeld. Dankzij deze databank is het mogelijk via DNA-matching je donor, donorkinderen en eventuele halfbroers en -zussen te vinden. Sinds de oprichting hebben 224 donoren en 477 donorkinderen zich ingeschreven. Daar zijn in totaal 107 matches uit voort gekomen.

De KID-DNA Databank is oorspronkelijk bedoeld om donorkinderen te matchen aan hun anonieme donor. Maar we zijn blij dat onze databank nu ook ingezet kan worden in gevallen waarbij sprake is van onjuiste donorpaspoorten en onbetrouwbare dossiers.’

Om eventuele matches met donoren mogelijk te maken, zullen ook donoren DNA af moeten staan. Van Hooff: ‘We hopen dat de donoren die sperma hebben gedoneerd bij MC Bijdorp in grote getalen gehoor zullen geven aan de oproep  van minister Schippers om ook hun DNA af te staan.

Meer lezen: