Informatie internationale DNA-databanken online

Aarde_kenniscolectie_intdatabanken
25/09/2018 -

Op basis van gesprekken met donorkinderen en geadopteerden heeft Fiom de afgelopen maanden gewerkt aan het verbeteren en uitbreiden van haar dienstverlening. Eén van de wensen van beide doelgroepen was het uitbreiden van onze website met informatie over zoeken via internationale DNA-databanken zodat iedereen zelf een keuze kan maken in de zoektocht naar biologische familie.

Nieuwe informatie internationale DNA-databanken

Donorkinderen, geadopteerden, donoren, professionals en andere belangstellenden vinden vanaf vandaag informatie over zoeken via internationale DNA-databanken op onze website. Zoals informatie over de verschillende DNA-technieken, het verschil tussen de Fiom KID-DNA Databank en internationale DNA-databanken en privacy bij de internationale DNA-databanken. Daarnaast is er over een aantal veelgebruikte DNA-databanken basisinformatie te vinden zoals de werkwijze, kosten en mogelijkheden.

Voor de informatie op onze website hebben we veel bronnen geraadpleegd, waaronder de informatie van de verschillende DNA-databanken en kennis van DNA-experts. We doen er alles aan om de informatie op onze website actueel en juist te houden. Mocht je informatie missen of vragen hebben, laat het ons dan zeker weten.

Bekijk de informatie over DNA-databanken

Ervaringsverhalen

Uit de gesprekken met de doelgroep is ook naar voren gekomen dat er behoefte is aan het delen van (lotgenoten)ervaringen. Om een beeld te krijgen hoe andere donorkinderen en geadopteerden hun zoektocht met DNA-databanken hebben ervaren,  staan er verschillende ervaringsverhalen online. Zo vond Ivo zijn donor via Family Tree DNA en is hij gematcht met 55 halfbroers en –zussen. Via 23andMe kwam Ivo in contact met een halfbroer die nog niet wist dat hij een donorkind was. Uiteraard zijn er veel meer verhalen en ervaringen. Wil je je verhaal delen? Dan kan dat door het in te sturen via onze website.

Dank voor de feedback!

We danken iedereen die heeft geholpen bij de totstandkoming van deze kenniscollectie. In het bijzonder bedanken we de geadopteerden en donorkinderen die hebben meegelezen en feedback hebben gegeven.

Wil je dat Fiom je helpt bij een vraag over een zoekactie via één van de databanken of heb je een vraag over onze dienstverlening, neem dan contact met ons op.

Meer weten?