Helpdesk voor volwassen geadopteerden geopend

02/05/2018 -

Vanaf vandaag kunnen bepaalde buitenlands geadopteerden hun adoptiedossier gratis bij Fiom inzien. Alle volwassen geadopteerden kunnen met hun vragen terecht bij de adoptie helpdesk. Minister Dekker (Rechtsbescherming) heeft eerder laten weten dat hij het belangrijk vindt dat mensen hun afstammingsinformatie kunnen achterhalen.

Helpdesk

Er komen steeds meer misstanden aan het licht als het gaat om (interlandelijke) adoptie (Zembla uitzendingen). Van foutieve registratie tot babyroof. Dit levert veel onduidelijkheid, vragen en emoties op bij (volwassen) geadopteerden in Nederland en hun adoptieouders. Zij blijven zitten met veel vragen omtrent hun eigen adoptie en hoe dit proces is verlopen. Met vragen kunnen volwassen geadopteerden en hun (adoptie) ouders vanaf nu terecht bij de helpdesk door te bellen naar nummer: 088-1264999. De lijn is iedere woensdag geopend van 10.00 - 12.00 uur. Fiom hoopt hiermee de eerste prangende vragen te kunnen beantwoorden. Ook kunnen er vragen gesteld worden via de mail: helpdeskadoptie@fiom.nl

Dossierinzage

Het gaat om adoptiedossiers van de voormalige Stichting Flash, Stichting Afrika en Stichting Bemiddeling Adopties. De dossiers van Fiom/ISS (dossiers van (oud-)cliënten van Fiom en de International Social Service Nederland) waren vanaf 1 januari 2018 al kosteloos in te zien.

Recht om te weten van wie je afstamt

Fiom is blij met de mogelijkheid van de helpdeskfunctie en voor de gratis inzage van de dossiers. We weten hoe belangrijk het voor mensen is om toegang te hebben tot afstammingsinformatie. Met de nieuwe mogelijkheden hoopt Fiom geadopteerden te helpen bij hun zoektocht naar biologische familie. Vanuit onze overtuiging dat iedereen het recht heeft om te weten van wie hij of zij afstamt.

Meer weten