Goede daad minister Schippers: gratis inschrijving donoren in KID-DNA Databank

minister Schippers
05/07/2017 -

Weten van wie je afstamt, is en blijft belangrijk. Na haar eerdere oproep aan spermadonoren om zich bekend te maken, heeft minister Schippers aangekondigd dat alle donoren van voor 2004 zich gratis mogen inschrijven in onze KID-DNA Databank. Ellen Giepmans, directeur-bestuurder Fiom: ‘We zijn blij met het besluit van de minister voor gratis inschrijving van donoren. We hopen dat dit besluit uiteindelijk ook van kracht wordt voor alle donorkinderen.’

Na de eerdere oproep van Schippers aan spermadonoren om zich bekend te maken, is de minister voortvarend aan de slag gegaan. Een actieplan ligt vandaag in de Tweede kamer. Schippers: ‘Je ziet hoe belangrijk het voor deze jongeren en volwassenen is te weten wie de donor is en of er bijvoorbeeld halfbroer of -zussen zijn. Ik begrijp die wens en wil daar graag in ondersteunen.’
Het actieplan van minister Schippers komt voort uit een overleg met belangenbehartigers van donorkinderen (Stichting Donorkind, Stichting Donor Detectives NL/BE en Defence for Children), Fiom en de SDKB.

Gratis inschrijven

Alle donoren van voor 2004 kunnen zich (met terugwerkende kracht) gratis inschrijven in de KID-DNA Databank van Fiom, die opgezet is in samenwerking met het Canisius-Wilhelmina ziekenhuis in Nijmegen. De minister heeft hiervoor een bedrag beschikbaar gesteld van in totaal € 150.000. Donoren kunnen hun geld terugvragen middels het formulier op onze website.

SDKB

Ook heeft minister Schippers aangekondigd de Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting te willen aanpassen. Wanneer donorkinderen zich registreren bij de Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting (SDKB) blijkt vaak dat er sprake is van halfbroers/-zussen. Om het contact tussen hen mogelijk te maken, moet de taak van de SDKB (en dus ook de wet) worden verruimd.

Nog één wens

Fiom is blij met de ontwikkelingen maar blijft pleiten voor gratis dna-onderzoek. Niet alleen voor donoren maar vooral ook voor alle donorkinderen. Zij betalen nu nog 250 euro aan inschrijfgeld om hun DNA in de Fiom KID-DNA Databank te krijgen. Fiom vindt dat ieder kind recht heeft te weten van wie hij/zij afstamt.

Meer weten

Nieuwsbericht: Schippers: meer ondersteuning donorkinderen
Kamerbrief actieplan minister Schippers
KID-DNA Databank