Forse subsidiekorting treft Fiom

14/08/2012 -
Categorie: Wetgeving, Over Fiom

Fiom, de landelijke hulpverleningsorganisatie op het gebied van zwangerschap, kinderwens, afstamming en adoptie, heeft een forse subsidiekorting opgelegd gekregen. Vanaf 2013 moet de organisatie een groot deel van de hulpverlening stoppen. Algemeen directeur Rineke van Kessel betreurt dit besluit en maakt zich zorgen: ‘Ik vind het vreselijk dat cliënten niet meer op ons kunnen rekenen en dat professionele en bevlogen medewerkers ontslagen moeten worden. Met hun kennis en ervaring kunnen ze zoveel betekenen voor de doelgroep. Onze specifieke hulpverlening is niet eenvoudig over te dragen aan reguliere instellingen. Niet voor niets bewijst Fiom al 80 jaar haar sociale, maatschappelijke en economische meerwaarde.

Wat voor het overgrote deel verdwijnt, is de hulpverlening. Gemeenten zijn voortaan zelf verantwoordelijk voor de doelgroepen van Fiom: ‘En daar zit nu net de crux’, meent Van Kessel. ‘In de 80 jaar van ons bestaan hebben wij een enorme expertise opgebouwd bij onbedoelde zwangerschap, begeleiding bij het afstand doen van je kind en afstammingsvragen van geadopteerden. Gemeenten kunnen deze expertise eenvoudigweg moeilijk opbouwen, omdat de problematiek te weinig voorkomt om er specifieke deskundigheid op te ontwikkelen. Daarom wil Fiom juist deze vorm van hulpverlening blijven uitvoeren om te voorkomen dat cliënten straks nergens meer terecht kunnen met alle gevolgen van dien,’ aldus Van Kessel.

Meer kosten voor de samenleving

‘Nu wordt deze specifieke hulpverlening door Fiom in een vroeg stadium gegeven. Maar wanneer dit niet meer beschikbaar is, zullen vrouwen en mannen langer met hun problemen blijven rondlopen, waardoor hun functioneren in de maatschappij wordt belemmerd. Je kunt dus wel een subsidiekorting opleggen, uiteindelijk zal het de samenleving meer gaan kosten dan opleveren’, constateert Van Kessel.

Expertisecentrum

Als de forse bezuiniging en de overdracht van psychosociale hulpverlening een feit worden, zal Fiom in 2013 voornamelijk als landelijk expertisecentrum blijven bestaan. De opgebouwde kennis en expertise op het gebied van zwangerschap, kinderwens, afstamming en adoptie worden dan alleen nog ingezet om aanverwante instellingen te ondersteunen in de hulpverlening. ‘Het ontwikkelen van online hulp op onze aandachtsgebieden, zoals we daar met abortusverwerking.nl een enorme stap in hebben gezet, zal ook in de nieuwe rol als expertisecentrum onze volle aandacht houden. Daarnaast blijft Fiom’ volgens Van Kessel 'succesvolle databases beheren zoals het KID-registeren en de DNA-databank, en zoeken naar biologische verwanten.’