Fiom/ISS Nederland nu ook actief in Ethiopië

08/07/2015 -

Fiom/ISS Nederland kan nu ook zoekacties naar familie uitvoeren in Ethiopië, dankzij de afspraken die gemaakt zijn met een correspondente aldaar. Deze correspondente heeft jarenlange ervaring in het adoptieveld en zal voor Fiom/ISS adoptie gerelateerde zoekacties aannemen. De eerste zaak is haar inmiddels toegezonden.

Kosten zoekactie Ethiopië

Een zoekactie in Ethiopië kost minimaal €425,- (starttarief). Eventuele kosten die de correspondente maakt ten behoeve van de zoekactie (denk aan reis- en verblijfkosten, het opvragen van originele documenten) komen voor rekening van de zoeker. Fiom/ISS vraagt toestemming aan de zoeker voordat deze kosten gemaakt worden.

Zoekactie starten

Voor het starten van een zoekactie heeft Fiom zo veel mogelijk informatie nodig. Hoe meer informatie, hoe groter de kans van slagen. Fiom doet ter aller tijden haar uiterste best voor het slagen van een zoekactie, maar garantie is er echter nooit.

Een groot deel van de zoekacties van Fiom is naar familieleden waar nog nooit contact mee is geweest of naar familie waarmee het contact jaren geleden verloren is gegaan. Beide situaties zijn lastig en liggen vaak gevoelig. Daardoor kan het zijn dat een familielid juist geen contact wil.

Fiom raadt daarom aan om in de meeste gevallen niet direct (als je iemand bijvoorbeeld via social media hebt gevonden) zelf contact op te nemen met die persoon, maar het eerste contact te laten leggen door een onafhankelijke, derde partij, zoals Fiom. Dit kan vaak vervelende situaties voorkomen.

International Social Service

Voor zoekacties in het buitenland, maakt Fiom gebruik van het netwerk van International Social Service. Fiom is de Nederlandse vertegenwoordiging van deze internationale organisatie. De mogelijkheden voor het zoeken van personen in het buitenland zijn in elk land anders. De zoekmogelijkheid die Fiom in Nederland heeft (directe toegang tot de Basisregistratie personen (BRP)), is uniek in de wereld.

Het starten van een zoekactie is mogelijk door het aanmeldformulier in te vullen op de website.