Fiom start campagne: Praat over abortus! Doorbreek het taboe

Fiom start campagne: Praat over abortus! Doorbreek het taboe
06/11/2017 -

Het taboe op het kiezen voor een abortus lijkt groter te worden*. Meer dan de helft van de vrouwen die heeft gekozen voor een abortus, geeft aan er niet makkelijk over te praten en bijna de helft van deze vrouwen schaamt zich voor hun abortuservaring. In de campagne ‘Praat over abortus! Doorbreek het taboe’ vertellen twee vrouwen, die zelf voor een abortus hebben gekozen, in een videoportret over deze (vaak) lastige keuze. Zij en ook Fiom hopen hiermee het taboe op abortus te doorbreken. Dit zodat iedere vrouw bij een ongewenste zwangerschap een weloverwogen keuze kan maken die past bij haar leven, waarden en toekomst. 

Ondanks het vrije klimaat in Nederland als het gaat om seksuele gezondheid en rechten, is anno 2017 een ongewenste zwangerschap niet vrij van oordelen. Beperkte kennis en negatieve opvattingen over ongewenste zwangerschap en de keuzemogelijkheden, maken dat dit thema in de taboesfeer blijft hangen. Vrouwen die een ongewenste zwangerschap meemaken, ervaren weinig ruimte om dit te delen en ontvangen zo ook weinig begrip en steun voor hun situatie en keuze.  

Onbegrip 
Vooral de keuze voor het afbreken van de zwangerschap kan in toenemende mate rekenen op onbegrip en soms zelfs afkeur, wat de situatie voor de vrouwen in kwestie nog lastiger kan maken. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat het maken van een weloverwogen keuze, zonder drang of dwang, van groot belang is voor het voorkomen van (psychische) problemen en spijt op de lange termijn. Fiom vindt het dan ook belangrijk een ander geluid te laten horen als het gaat over ongewenste zwangerschap en de daar bijhorende keuzemogelijkheden.  

Videoportretten Lisa en Masja 
In de campagne ‘Praat over abortus! Doorbreek het taboe’ zie je het verhaal van Lisa en Masja. Beiden hebben een aantal jaren geleden gekozen voor een abortus. In een videoportret vertellen zij over hun keuze voor abortus, de gevoelens, gedachtes en afwegingen die hierbij meespeelden en komt naar voren hoe zij het taboe op abortus hebben ervaren en welke gevolgen dit voor hen heeft gehad. 

De video's van de campagne zijn te bekijken vanaf maandag 20 november. De vrouwen praten vanuit eigen ervaring. Zo nemen ze de ‘kijker’ mee in hun afwegingen. Ze laten zien dat abortus een persoonlijke afweging is en dat het hen helpt hier openlijk over te kunnen praten. Met de verhalen hopen Lisa en Masja het taboe te verkleinen. Lisa: ‘Ik denk dat het me heel veel steun had gebracht als het niet zo'n taboe was geweest. En dat het nu veel langer heeft geduurd om bij het punt te komen van verwerking. Maak abortus bespreekbaar, dat lijkt me het belangrijkste.’ 

*Seks onder je 25ste 

Meer weten?