Fiom start campagne: 3 op 4 ongewenst zwangeren heeft vaste relatie

23/12/2021 -

Ongewenst zwanger: 3 op de 4 heeft vaste relatie

Wist je dat meer dan 75% van de ongewenste zwangerschappen ontstaat binnen een vaste relatie? Het is een misvatting dat vrouwen die ongewenst zwanger raken, allemaal single zijn. Toch is dit wel het beeld wat heerst. Om hier meer bekendheid aan te geven, start Fiom met een campagne. Juiste, betrouwbare informatie helpt om stigma’s rondom een ongewenste of onbedoelde zwangerschap te verkleinen.

Online campagne

Fiom start vandaag de campagne Ongewenst zwanger; 3 op de 4 heeft een vaste relatie! Via een social media campagne wordt gewezen op het feit dat een ongewenste zwangerschap iedereen kan overkomen, dus ook als je een relatie hebt. De campagne geeft gesprekstips om met je partner over ongewenste zwangerschap te praten en legt uit hoe het écht zit met de fabels die bestaan over ongewenste zwangerschap. Mocht je naast informatie ook hulp nodig hebben, dan leidt de campagne ook naar de mogelijkheden voor hulp online voor jou (én je partner).

“We vielen flauw van de schrik van de positieve zwangerschapstest en zaten met de handen in het haar.” Lees verder

Ongewenste zwangerschap in een vaste relatie

Het beeld heerst dat ongewenste zwangerschappen vooral voorkomen bij singles, jonge vrouwen die nog geen kinderen hebben. Het is niet vreemd dat dit beeld bestaat: we horen veel verhalen om ons heen die dit beeld bevestigen. Toch heeft de grootste groep ongewenst zwangere vrouwen, die hulp zoeken, een vaste partner en vaak ook al een gezin. Deze vrouwen staan, samen met hun partner, voor een lastige keuze. Het helpt als vrouwen en mannen  open over ongewenste zwangerschap durven te praten. Helaas voelen vrouwen (en mannen) vaak schaamte en blijven hun verhalen hierdoor ongehoord. Betrouwbare en juiste informatie helpt om stigma’s rondom ongewenste zwangerschap te voorkomen en de schaamte te verminderen. Ervaringsverhalen van mensen die  te maken kregen met een ongewenste zwangerschap, ook binnen een vaste relatie, kunnen steun geven.

Ik heb een mooi gezin, drie heerlijke kids. We zijn compleet. Ik bleek toch ineens zwanger en stiekem was ik blij. Mijn man niet, hij wilde het echt niet. Ontzettend verdrietig want dit is iets dat je beide echt moet willen. Lees verder

Ongewenst zwanger: 3 op de 4 heeft vaste relatie

Zwanger, wat nu?