Ervaringsverhalen in de media

Een onbedoelde zwangerschap, het verwerken van een abortus, je kind hebben afgestaan, op zoek gaan naar je biologische familie... Over deze ingrijpende levenservaringen praat men niet altijd even gemakkelijk.

Maar Fiom wil juíst over deze onderwerpen praten. Om ze bespreekbaar te maken in onze samenleving en taboes te doorbreken. Om mensen uit hun isolement te halen en ze de weg te wijzen naar professionele hulp. Herkenbare verhalen van mensen over hun ervaringen kunnen daarbij helpend zijn.

De afgelopen tijd hebben verschillende media (oud)-clienten van Fiom geinterviewd, wat mooie en bijzondere verhalen heeft opgeleverd. Deze interviews zijn terug te vinden op onze site:

In het tijdschrift Mijn Geheim verscheen een interview met drie ongewenst zwangere vrouwen (PDF). Eelke (59) raakte op haar veertiende zwanger en moest haar kindje afstaan. Hoewel Rachels (23) beide zwangerschappen ongepland waren, besloot ze er toch twee keer voor te gaan. Lonneke (48) kreeg een prenatale depressie en nam het moeilijke besluit om haar zwangerschap af te laten breken.

In de Libelle zomerleesspecial staat het verhaal van Sofie (28) (PDF). Zij raakte acht jaar geleden ongewenst zwanger. Het was te laat voor een abortus en daarom besloot ze het kindje af te staan.

Rachel (23) werd als tiener twee keer ongepland zwanger. Ze besloot beide keren om de zwangerschap uit te dragen en het kind zelf op te voeden. In het Eindhovens Dagblad van 18 augustus 2015 vertelt ze haar verhaal (PDF).

Hoe is het om je kind af te staan? Hoe is het om geadopteerd te zijn? En hoe is het om een kind te adopteren? De drieluiken van het Adoptie Magazine vertellen de verhalen van een afstandsmoeder, een adoptiekind en de adoptieouders.