Duidelijkheid donorkinderen over afstamming Karbaat

KID-DNA
13/02/2019 -

Vandaag, woensdag 13 februari, deed de rechtbank van Rotterdam uitspraak in de rechtszaak tegen voormalig fertiliteitsarts Jan Karbaat. Het draaide om de vraag of een eerder veiliggesteld DNA-monster van Karbaat, mag worden gebruikt om verwantschap met 22 donorkinderen vast te stellen.  De nabestaanden van Karbaat hebben zich verzet tegen een dergelijk verwantschapsonderzoek.

De rechter las vanmorgen om 10.00 uur het vonnis voor. Donorkinderen mogen het DNA van de overleden arts vergelijken met hun eigen DNA, om zo verwantschap te achterhalen. De rechter oordeelt dat de persoonlijke belangen van Karbaat niet direct worden geraakt door het DNA-onderzoek, en dat die belangen niet opwegen tegen dat van de donorkinderen.

Door middel van DNA-onderzoek kunnen deze donorkinderen nu uitsluitsel krijgen over of Karbaat hun biologische vader is. Zo kan er voldaan worden aan hun recht op afstammingsgegevens.

Fiom KID-DNA Databank

Via de Fiom KID-DNA Databank zijn al ruim 40 donorkinderen gematcht aan een wettig kind van Karbaat. Nu er met het DNA van Karbaat zelf getest mag worden, geeft dit de definitieve bevestiging. De uitspraak heeft alleen betrekking op de donorkinderen betrokken bij deze rechtszaak. Het is voor Fiom niet bekend waar dit DNA-onderzoek plaats zal vinden. Wij hopen dat er voor deze groep snel duidelijkheid komt.

Vermoedens gebruik eigen sperma

In 2017 spanden 22 donorkinderen en hun ouders een rechtszaak aan tegen de arts Jan Karbaat, voormalig directeur van Medisch Centrum Bijdorp. Dit vanwege ernstige vermoedens dat hij zijn eigen sperma gebruikte voor kunstmatige inseminatie. De nabestaanden van Karbaat zijn tegen het DNA-onderzoek. Jan Karbaat heeft zelf gezegd dat hij niet wil dat zijn DNA, of van zijn wettige kinderen, afgenomen wordt. De donorkinderen willen duidelijkheid krijgen of zij al dan niet van Karbaat afstammen. De groep eisers werd bijgestaan door advocaat Tim Bueters, Defence for Children en Stichting Donorkind.

Overleden

Na het overlijden van Karbaat in april 2017, heeft advocaat Bueters de voorzieningenrechter met spoed om toestemming gevraagd om gebruiksartikelen met mogelijk DNA van Karbaat veilig te stellen. Dit verzoek werd toegewezen. De rechter oordeelde dat de door eisers overlegde stukken een begin van bewijs leveren voor de stelling dat Karbaat zijn eigen sperma gebruikte. Van voorwerpen uit de woning van de overleden arts is een DNA-monster afgenomen, dat verzegeld bij een notaris wordt bewaard.

Procedure

Een bodemprocedure moest uitsluitsel geven of het DNA-monster mag worden gebruikt om verwantschap vast te stellen. Op 20 november 2018 vond een zitting plaats waarbij rechters aan de partijen aanvullende vragen stelden. Daarna was het wachten geblazen op de uitspraak van de rechter, tot vandaag.

Vanavond wordt de documentaire ‘Het zaad van Karbaat’ uitgezonden op NPO 2 om 22.45 uur.

Meer lezen

Stand van zaken rechtszaken donorkinderen

Uitspraak Rechtbank Rotterdam

AD: donorkinderen spermadokter Karbaat mogen zijn DNA gebruiken voor vaderschapstest