Donorkinderen vandaag stap dichter bij informatie over afkomst

KID-DNA
02/06/2017 -

Door het besluit van de rechter om het DNA-materiaal van voormalig fertiliteitsarts Karbaat onder voorwaarden beschikbaar te stellen én door de oproep van minister Schippers aan anonieme spermadonoren om zich bekend te maken, kunnen op korte termijn meer donorkinderen hun afstammingsgegevens achterhalen.

De rechter heeft op 2 juni 2017 besloten dat er DNA-onderzoek mag worden gedaan op de in beslag genomen spullen van de voormalige spermadokter Jan Karbaat. Een bodemprocedure moet uitsluitsel geven of de uitkomst van dit onderzoek mag worden gebruikt om de verwantschap met de 19 donorkinderen vast te stellen.

Oproep minister Schippers

Minister Schippers riep eerder vandaag anonieme spermadonoren op zich bekend te maken. Ze zegt dat die mannen ‘een ontzettend goede tweede daad’ kunnen doen. Tot 2004 stond in de wet dat spermadonoren anoniem konden blijven. De wet is inmiddels veranderd, maar dat kon niet met terugwerkende kracht, omdat mannen misschien juist vanwege de anonimiteit bereid waren donor te worden. Schippers zegt dat ze het heel fijn zou vinden als kinderen die voor 2004 zijn verwekt, alsnog hun vader kunnen vinden. Ze wil kijken ‘hoe we deze kinderen kunnen helpen’. De minister kan zich goed voorstellen dat kinderen toch willen weten wie hun vader is en of ze nog broertjes en zusjes hebben. Ze zegt dat het een ongelooflijke impact op iemands leven kan hebben, als je die informatie niet hebt.

De andere kant van de medaille

Fiom staat voor het recht op afstammingsgegevens. Eveneens heeft de Stichting oog voor de spermadonoren die destijds anonimiteit is beloofd. Het bekend worden van een dergelijk ‘geheim’ kan van enorme invloed zijn op het gezin en de directe omgeving van een anonieme donor. Dit kan vragen om zorgvuldige begeleiding.
Donoren die twijfels hebben, kunnen in volledige anonimiteit contact opnemen met Fiom om in gesprek te gaan over wat het aanmelden in de Databank voor hen betekent en wat Fiom voor hen kan doen.

Over Fiom

Fiom vindt dat iedereen het recht heeft te weten van wie hij/ zij afstamt. Fiom wil eenieder de mogelijkheid bieden op zoek te gaan naar biologische familie en afstammingsinformatie. Het is onze missie om mensen bij elkaar te brengen. Fiom beschikt, samen met het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen, over een KID-DNA Databank die matches tussen donoren en donorkinderen en donorkinderen onderling mogelijk maakt. Eerder deze week pleitte Fiom voor een gratis registratie voor donorkinderen en donoren. Zie ook Fiom persbericht over gratis registratie en de petitie van Stichting Donorkind.

Meer weten

Fiom KID-DNA Databank