Documentaire 'Vader Onbekend' online

Vader Onbekend online
18/07/2017 -

Anonieme zaaddonatie was tot juni 2004 mogelijk. Tienduizenden vrouwen hebben hier gebruik van gemaakt. De schatting is dat er in Nederland 40.000 donorkinderen zijn. Maar wat betekent dit voor diezelfde donorkinderen? In de documentaire 'Vader Onbekend', van documentairemaaksters Willemijn de Koning en Jorinda Teeuwen, is de zoektocht van een aantal donorkinderen te volgen. In maart ging de film in première en deze is nu online te bekijken.

Willemijn de Koning liep al jaren met het idee rond een film te maken over anonieme zaaddonatie. De journaliste is zelf verwekt met hulp van het zaad van een anonieme zaaddonor. Samen met Jorinda Teeuwen, een bevriende collega, besloot ze een documentaire aan het thema te wijden.

Verhaal doen

De Koning en Teeuwen willen laten zien wat het hebben van een anonieme donor voor donorkinderen betekent, en wat voor mogelijkheden zij nog hebben hem te leren kennen. Verschillende donorkinderen doen hun verhaal in de documentaire. Ook worden een aantal donorkinderen gevolgd die een zoektocht zijn gestart naar hun donor, zoals bijvoorbeeld via de Fiom KID-DNA Databank.

Breed beeld

De donorkinderen werden gevonden via Stichting Donorkind en actieve, geheime Facebookgroepen waarin kinderen - die verwekt zijn met behulp van anonieme zaaddonatie - met elkaar in contact komen. 'Ons doel was een breed beeld te geven van de gevoelens en gedachten waarmee donorkinderen rondlopen', aldus Jorinda.

Waardevol

Fiom ervaart de documentaire als zeer waardevol. 'De film laat een mooi evenwicht zien tussen donorkinderen die wel en die niet willen zoeken', aldus een Fiom-hulpverlener.

Meer weten

Vader Onbekend - online te zien