Diny's Blog: Helemaal geweldig

14/04/2014 -
Categorie: Blog

‘I love it when a plan comes together’.

Quote van kolonel John ‘Hannibal’  Smith uit de jarentachtig televisieserie the A-team. (Een guilty pleasure van heb ik jou daar.) Het grote brein achter de plannen om missies tot een succesvol einde te brengen. De teamleden B.A, Templeton Peck en Mad Murdock helpen ieder op hilarische en  onorthodoxe wijze het doel te bereiken.

Ook in 2014 zijn er mensen flink in de weer om plannen te maken en doelen te bereiken. Uiteraard zonder explosies, stunts, kogelregens en vuistgevechten. Maar wel met eenzelfde doel: het helpen van anderen. Met kennis van zaken, empathie en creativiteit.

Allereerst is daar de lancering van een nieuw boek:  ‘Cirkel van verbinding, omgaan met verlies bij adoptie en pleegzorg’, gids voor (jong) volwassenen van Renée Wolfs. Een boek dat inzicht geeft in het rouwproces dat geadopteerden en pleegkinderen kunnen ervaren. Toegankelijke theorie met veel praktijkverhalen. Geschreven voor de doelgroep zelf. Al is het ook aan te raden dat professionals het gaan lezen en gebruiken.  Lezing en boekpresentatie op 18 april in de Bilthovense boekhandel.

En: Fiommedewerkers willen keuzevrijheid bij ongewenste zwangerschap en openheid over afstamming voor iedereen. Voor en met de doelgroep activiteiten neerzetten waar kan worden geleerd en gelachen.  Met professionals samenwerken om het welzijn te vergroten van mensen die te maken hebben met levenskeuzen en familievragen:

• Fiom conferentie Ongewenste zwangerschap
    Wil je inzicht in de dilemma’s die spelen bij hulpverlening rond een ongewenste zwangerschap? Of informatie over best practices en het belang van een goede ondersteuning bij het besluitvormingsproces. Noteer dan 30 oktober 2014 in je agenda. Beleidsmedewerkers, artsen, preventiewerkers, maatschappelijk werkers, allen zijn welkom.

• Fiom conferentie Afstammingsvragen
    Adoptie, moderne voortplantingstechnieken (donorkinderen, embryodonatie), draagmoederschap, vondelingen, zoekacties naar familieleden en  dossiervorming- en inzage. Een variatie aan onderwerpen met als verbindende factor; afstammingsvragen:

Wat wordt precies bedoeld met afstammingsgegevens?
Waarom is het recht op afstammingsinformatie zo belangrijk?
Hoe hebben onbeantwoorde afstammingsvragen invloed op iemands leven en identiteit?
Een keur aan vragen die worden behandeld op  20 november 2014, de Internationale dag van de Rechten van het Kind.

Ben je als professional werkzaam in (jeugd)hulpverlening, voortplantingsgeneeskunde, adoptiewerkveld, klinische embryologie, welzijn, overheidsdiensten, rechtspraak, kennisinstituten, politiek, archiefbeheer, ethiek en onderzoek? Of betrokken bij een belangenvereniging voor donorkinderen, wensouders, geadopteerden, adoptieouders?  Je bent van harte uitgenodigd.

Het programma, de locatie, sprekers, accreditatie en kosten zijn voor de zomer bekend.
Wil je op de hoogte blijven van de dag? Laat dan hier je e-mailadres achter.

Wil je laten weten waar je interesse naar uitgaat qua onderwerpen dan kun je dat hier invullen.

Als laatste een ‘toetje’. Geholpen door de mogelijkheden die onze tijd biedt aandacht voor een initiatief met crowdfunding:
Op de site voordekunst.nl kun je kunstenaars helpen bij het realiseren van hun projecten.  Een cross-over die heel leuk is: lekker eten én geïnformeerd worden. Oftewel het initiatief van Nathalie Ji Yun. Ze maakt het boek ’20 Koreanen koken Koreaans’.  Daarin delen twintig geadopteerde Koreanen hun verhalen, recepten en liefde voor de Koreaanse keuken.  Geef het aan jezelf, een ander of sla het groots in als kerstcadeau voor medewerkers van de organisatie. (Het moet inderdaad nog zomeren maar dan heb je nu alvast een prima idee.)

‘I love it when a plan comes together’.