Bijeenkomst voor afstandsmoeders georganiseerd door Fiom en Stichting DNA

bijeenkomst-afstandsmoeders-dna-fiom-adoptie-afstaan-kind
28/06/2018 -

Afgelopen woensdag 27 juni zaten er vijftien afstandsmoeders in een kring op de zolder van Fiom in 's-Hertogenbosch. De bijeenkomst was georganiseerd door Stichting De Nederlandse Afstandsmoeder (DNA) en Fiom. Doel was een plek te bieden waar afstandsmoeders elkaar kunnen ontmoeten, naar boven halen waar behoefte aan is en bespreken hoe de vrouwen die nog met het geheim lopen bereikt kunnen worden.

De ochtend startte met een kennismaking waarbij een bol wol die rond ging de verbinding symboliseerde, zie de foto onderaan het nieuwsbericht. Vervolgens werden ervaringen in besloten kring, zonder Fiom, uitgewisseld. Fiom, DNA en de afstandsmoeders hebben daarna besproken waar behoefte aan is. Voor de meeste afstandsmoeders gaat het vooral om elkaar af en toe te spreken. Bij elkaar kunnen ze zichzelf zijn en voelen ze zich begrepen. Minimaal twee keer per jaar elkaar ontmoeten, dat is de wens.

Daarnaast zijn er vrouwen die zich graag willen inzetten om anderen te bereiken en te helpen. Iedereen vindt het belangrijk de vrouwen te bereiken die nog met het geheim rondlopen, maar het is lastig te bedenken hoe. Zoals een van de deelneemsters zei: ‘Als je je hebt afgesloten bereiken zelfs verhalen in tijdschriften of kranten je niet. Pas toen mijn zoon me ging zoeken moest ik er iets mee en nu zit ik hier.’

Ondanks dat niet iedereen er voor open zal staan, lijkt aandacht in de media toch de beste manier om de vrouwen te bereiken. Een aantal deelneemsters is zeker bereid hier aan mee te werken. De ochtend werd afgesloten met een gezamenlijke lunch. Stichting DNA en Fiom gaan zich verder beraden over een vervolg.

Will van Sebille (DNA)
Astrid Werdmuller (Fiom)