Beginnen bij het begin

27/11/2015 -

Als je kind is verwekt via sperma-, eicel- of embryodonatie kan het best lastig zijn dat aan je kind te vertellen. Wanneer is het goede moment om erover te beginnen? Hoe sluit je aan bij de leeftijd en de ontwikkeling van je kind? En hoe ga je om met de reactie van je kind? Om ouders van donorkinderen hierbij te helpen, heeft Fiom het boek Beginnen bij het begin uitgegeven.

Dit boek laat zien hoe je met deze vragen kunt omgaan, met aparte hoofdstukken voor verschillende leeftijdsgroepen en met ervaringen van ouders, kinderen en donoren. De basis van het boek vormt het voorlichtingsmateriaal 'Telling and talking' van Olivia Montuschi. Dit hebben we aangevuld met de kennis en hulpverleningservaring van Fiom rond adoptie, donorconceptie en afstammingsvragen.

Behalve voor ouders is dit boek ook zinvol voor donorkinderen en donoren. Daarnaast is het informatief voor professionals, zodat zij weten welke vragen ouders van donorkinderenkunnen hebben en hoe ouders donorconceptie met hun kinderen kunnen bespreken.

Han Middelplaats, hoofd afdeling Beleid en Ethiek van het ministerie van VWS heeft tijdens het symposium Change het eerste exemplaar in ontvangst genomen.

Middelplaats: "Fiom is al 85 jaar een goede partij op het gebied van kennisverspreiding èn hulp. Dit wordt zeker gezien! En ik ben zeer verheugd met dit boek, want ook al zijn de bedoelingen van ouders altijd goed, soms is een beetje hulp wel nodig."

'Beginnen bij het begin', van Diny Postema, senior beleidsmedewerker bij Fiom, kun je nu bestellen bij Fiom voor € 17,95 incl. verzendkosten.

Bestel 'Beginnen bij het begin'