Beantwoording Kamervragen over misstanden in het verleden bij spermabanken

18/09/2014 -
Categorie: KID-DNA Databank

Op dinsdag 16 september beantwoordde Minister Schippers (VWS) de vragen van Kamerlid Arib (PvdA) over misstanden in het verleden bij spermabanken. Download de beantwoording van de Kamervragen (PDF).

Fiom is verheugd dat minister Schippers onze mening deelt dat het van groot belang is dat kinderen de mogelijkheid krijgen om hun afstamming te kennen. N.a.v. de TV-uitzending van EenVandaag zijn er veel reacties en nieuwe aanmeldingen voor de Fiom DNA-Databank binnengekomen. We constateren echter dat er donoren zijn die afhaken wanneer ze horen dat ze moeten betalen voor opname in onze DNA-databank.

We gaan in gesprek met minister Schippers om haar van verdere informatie te voorzien en zullen opnieuw de ongelijke behandeling voor donoren en donorkinderen die verwekt zijn met anoniem donorzaad (voor 2004) aan de orde stellen. Donorkinderen na 2004 kunnen namelijk over hun afstammingsgegevens beschikken. Donorkinderen voor 2004 kunnen alleen via de Fiom DNA-databank hun afstammingsgegevens achterhalen en hieraan zijn kosten verbonden.