Babylijkje gevonden - reactie Fiom

09/06/2016 -
Categorie: Vondelingen

Bij de Sloterplas in Amsterdam is gisteravond een babylijkje aangetroffen. Het blijkt om een pasgeboren jongen te gaan. Het kindje lag in een tas en had een rompertje aan, zo meldt de politie vandaag. Het kind is vermoedelijk voldragen. De politie onderzoekt nu de herkomst en de doodsoorzaak van de dode baby.

Fiom vindt elk babylijkje één teveel. Dit moet voorkomen zien te worden. Ellen Giepmans, directeur-bestuurder van Fiom: ‘Er is nu nog niets bekend over de achtergrond van deze zaak. We weten niet wie tot deze daad is overgegaan en waarom. Mocht het gaan om een pasgeboren baby die is achtergelaten door zijn moeder, willen we herhaald benadrukken dat het belangrijk is dat een ongewenst zwangere vrouw al in een vroeg stadium van haar zwangerschap professionele hulp geboden krijgt. Als een vrouw op tijd hulp vindt, kan worden voorkomen dat zij in een panieksituatie terecht komt en eventueel haar kind te vondeling legt of zelfs dood achterlaat.

Er is hulp beschikbaar voor zwangere vrouwen in nood, ook in situaties van seksueel misbruik en eerwraak. In Nederland is het mogelijk om onder geheimhouding te bevallen, waarna de vrouw het kind kan afstaan ter adoptie of tijdelijk in een pleeggezin kan plaatsen. We vinden het belangrijk om te investeren in bekendheid van deze bestaande mogelijkheden van hulp. Vrouwen kunnen contact opnemen en in ieder geval bij ons terecht'.