Babylijkje gevonden in Duitsland

babylijkje duitsland gevonden
15/09/2016 -
Categorie: Vondelingen

Deze week werd in de Duitse gemeente Lehre het lichaampje van een pasgeboren baby gevonden in een kledingcontainer. Schokkend nieuws, over de achterliggende redenen kunnen we slechts gissen

In Duitsland bestaan 100 vondelingenluiken. Toch worden er jaarlijks 25-35 baby's op andere plekken te vondeling gelegd of gedood. Sinds mei 2014 kent Duitsland een wet die vrouwen de mogelijkheid geeft om onder pseudoniem te bevallen. Hiermee hoopt men de stap naar hulp kleiner te maken voor vrouwen in nood.

Op 28 september vindt er op initiatief van Tweede Kamerlid Vera Bergkamp (D66) een Rondetafelgesprek over vondelingenkamers plaats met leden van de vaste Kamercommissie Veiligheid en Justitie en een aantal betrokken instellingen, waaronder Fiom.

Besproken wordt hoe de overheid het beste om kan gaan met de dilemma's die kleven aan de vondelingenluiken, en welke wijzigingen in beleid nodig zijn om het te vondeling leggen zoveel mogelijk te voorkomen.

Meer lezen over vondelingen?