Antwoorden op kamervragen van Volp (PvdA) over verzwegen leed afstandsmoeders

26/11/2014 -
Categorie: Afstandsmoeder

Op 17 november beantwoordde staatssecretaris Teeven (Veiligheid en Justitie) de Kamervragen van Kamerlid Volp (PvdA) over het verzwegen leed van afstandsmoeders. Lees hier de antwoorden terug (PDF).

Fiom onderschrijft de uitspraak van staatssecretaris Teeven dat erkenning van leed belangrijk is voor herstel.

Dit weten we vanuit onze ervaring met vrouwen die in het verleden (gedwongen) hun kind ter adoptie hebben afgestaan. De staatssecretaris doet de juiste constatering dat het gaat om meer instellingen dan alleen de katholieke kerk. En ook dat de tijdsgeest een grote rol speelt. Maar zolang de rol van betrokken instellingen en van de overheid niet duidelijk is, pleiten wij voor verder onderzoek.

Juist de overheid kan vanuit haar positie een belangrijke rol spelen in de genoegdoening voor deze vrouwen. Ook financiële steun aan eigen initiatieven van afstandsmoeders (zoals belangenverenigingen) kan hier aan bijdragen. Afstandsmoeders kunnen bij Fiom terecht voor hulp bij verwerking, zoekacties of voor mogelijkheden tot lotgenotencontact.

Aanleiding voor de kamervragen was de uitzending van Brandpunt over afstandsmoeders.