Afstandsmoeder Trudy stelt Staat aansprakelijk

Afstand ter adoptie, schommel
10/09/2019 -

Afstandsmoeder Trudy Scheele-Gertsen stelt de Nederlandse Staat aansprakelijk voor het leed dat haar is aangedaan. Trudy zegt in de jaren zestig gedwongen te zijn haar kind af te staan ter adoptie, terwijl ze zelf voor hem wilde zorgen.

Haar verhaal staat in de Trouw van vandaag. Het getuigt van grote moed dat Trudy met dit verhaal naar buiten komt. Trudy kan aantonen dat er onrechtmatige dingen gebeurd zijn. Al jaren pleiten afstandsmoeders en geadopteerden, en met hen Fiom, om meer duidelijkheid over wat er in het verleden gebeurd is. Daarom heeft minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) opdracht gegeven tot een uitgebreid onderzoek naar binnenlandse afstand ter adoptie in de periode 1956 – 1984.

Dit onderzoek gaat binnenkort starten en zal hopelijk leiden tot een veel beter zicht op de implicaties van afstand ter adoptie. De bedoeling is dat ook mogelijke misstanden boven tafel komen. Misstanden in het verleden opsporen en beoordelen is een behoorlijk ingewikkelde zaak. De aansprakelijkheidsstelling die Trudy aangaat loopt parallel aan dit onderzoek en biedt een kans om scherper duidelijk te krijgen welke zaken aan de tijdgeest toegeschreven kunnen worden en welke echt over de schreef zijn gegaan.

Lees het verhaal van Trudy

Meer verhalen in de media

Lees meer ervaringsverhalen van afstandsmoeders