Aanbieders keuzehulp bij onbedoelde zwangerschap bekend

Foto van tweede kamer waar vandaag discussie is over aanbieders keuzehulp ongewenste zwangerschap
18/04/2019 -

Eind vorig jaar liet staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport, VWS) weten extra geld uit te trekken voor goede zorg en begeleiding bij onbedoelde zwangerschap. Het ministerie van VWS heeft daarop hulpverleningsorganisaties gevraagd zich aan te melden als zij keuzehulpgesprekken bij onbedoelde zwangerschap in Nederland willen voeren.

Selectie organisaties

Staatssecretaris Blokhuis deelde onlangs met de Tweede Kamer dat er drie partijen zijn geselecteerd die voldoen aan de eisen die het ministerie aan de hulpverleningsorganisaties stelt. Het gaat om Stichting Specifieke Jeugd Projecten, Altra Centraal Bureau/ Altra Jeugd- en opvoedhulp en Siriz. Vandaag wordt dit in de Tweede Kamer besproken. Volgens de huidige planning wordt de selectie van aanbieders vervolgens op 6 mei officieel bekend gemaakt. Er kan daarna drie weken bezwaar worden gemaakt op deze beslissing. Indien er geen bezwaar wordt gemaakt, kunnen de drie organisaties per 1 juni 2019 keuzehulpgesprekken gaan uitvoeren.

Landelijk dekkend netwerk

Fiom vormt de toegangspoort voor het landelijk dekkend netwerk van keuzehulpgesprekken bij onbedoelde zwangerschap. Een vrouw die behoefte heeft aan keuzehulp kan zelf, of bijvoorbeeld via een huisarts of verloskundige, contact opnemen met Fiom. Zij wordt vervolgens door Fiom doorverwezen naar een samenwerkingspartner bij haar in de buurt. Daarnaast kunnen vrouwen gebruikmaken van de online keuzemodule van Fiom. De nieuwe aanbieders die zijn geselecteerd voor keuzehulpgesprekken bij onbedoelde zwangerschap worden opgenomen in dit landelijk netwerk keuzehulp van Fiom. Daarnaast blijven ook GGD/Sense en Stichting MOOI onderdeel van dit netwerk. Zij bieden keuzehulpgesprekken aan op basis van eerder gemaakte afspraken met het ministerie van VWS.