‘Petit Lemerie’: project voor jonge moeders

‘Petit Lemerie’: project voor jonge moeders door Stichting En Route. Fiom Nieuws.
30/05/2013 -

Stichting En Route is een compacte organisatie met een brede visie.

Outdooractviteiten, cateringprojecten, coaching en dagopvang, allemaal onderdelen die samen de hulpverlening vormen die zij bieden. Het uitgangspunt van hun aanpak is het ‘ervaringsleren’; mensen laten ervaren. Zij staan klaar voor kwetsbare groepen en ontwikkelen op innoverende wijze hulpverleningsprojecten om de positie van deze groepen te versterken. Dit zonder standaardformules maar altijd afgestemd op het doel wat we bij de betreffende groep willen bereiken.

Stichting En Route activeert

Het project ‘Petit Lemerie’ is bedoeld voor jonge moeders die ondersteuning nodig hebben in de opvoederssrol én toe zijn aan een week ontspanning. Moeder en kind(eren) komen voor acht dagen naar de basislocatie Lemerie in zuidwest Frankrijk. Een trainer/coach en sociaal pedagoge zijn aanwezig voor de methodische begeleiding. Plezier met elkaar en vooral plezier met je kind, dat klinkt vanzelfsprekend maar is het vaak niet. Op Lemerie ervaren de moeders wat een fijn en belangrijk onderdeel dat van de opvoeding is. Ook wordt er veel aandacht besteed aan het vinden van ritme en regelmaat voor moeder en kind. Tijd en ruimte om te kunnen ontspannen is ook daarbij essentieel.

Stichting En Route bouwt de week rustig op door samen met de moeders, de kinderen en de kinderbegeleiders bij het meer te zwemmen, te spelen en te eten. De rest van de week is gevuld met outdooractiviteiten, zoals een kanotocht, fietsen en klimmen. Om te shoppen gaan ze een dagje naar Angoulème en op vrijdagochtend naar de Franse markt in Riberac.

Terwijl de moeders op pad zijn, worden de kleintjes door twee kinderbegeleiders op de crèche van Lemerie beziggehouden en voor de iets groteren is er tekenen, schminken, muziek en spelen in het zwembadje. Iedere avond worden de jonge gezinnen verwend met een heerlijk maal aan de lange tafel in de avondzon. De moeders krijgen ondersteunende persoonlijke gesprekken met de coach of pedagoge. Als de kinderen op bed liggen hebben de moeders de tijd om na te genieten van de dag.

Het basiskamp Lemerie in zuidwest Frankrijk zal voor acht dagen worden omgetoverd tot Petit Lemerie. Het terrein wordt volledig ingericht voor de allerkleinsten: speelkleeden, zwembadjes en buitenspeelgoed sieren het grasveldjes rond het huis. Moeder en kind(eren) hebben een eigen bungalowtent met aparte slaapdelen: voor iedereen is er voldoende ruimte.

Perioden
1. Van zondag 14 juli t/m zondag 21 juli 2013
2. Van donderdag 25 juli t/m donderdag 1 augustus 2013
3. van zondag 11 augustus t/m zondag 18 augustus 2013

De eigen bijdrage per gezinseenheid bedraagt €75,-

Inbegrepen
- Vervoer Nederland – Frankrijk v.v.
- Voeding op basis van vol pension
- Verblijf op locatie
- Gebruik van (kinder)kampeermaterialen
- Gebruik van benodigde outdoormaterialen