‘Je hebt het recht om te weten waar je vandaan komt’

Omroep Brabant Ellen Giepmans
08/09/2017 -

Interview Ellen Giepmans aan Omroep Brabant radio

Afgelopen week was Fiom directeur/bestuurder Ellen Giepmans te gast bij Omroep Brabant radio. In het interview vertelt ze over 3 nieuwe Karbaat kinderen, die gematcht zijn in de KID-DNA Databank. Dit naast de 19 kinderen die al eerder gematcht werden aan een wettig kind van dokter Karbaat. In het gesprek komen ook de matches in internationale DNA-databanken ter sprake. Ook daarin zijn verwanten van Karbaat gevonden.

‘We horen terug dat er nog steeds donorkinderen zijn die pas op latere leeftijd ontdekken dat ze verwekt zijn met behulp van een donor’, aldus Ellen Giepmans. Ze raadt mensen aan om bij vermoedens vragen te stellen aan hun ouders. ‘Je hebt het recht om te weten van wie je afstamt.’

Actieplan minister Schippers

Fiom is blij met de aandacht die het ministerie van VWS, in het bijzonder minister Schippers, aan donorkinderen schenkt. Uit overleg met het ministerie en belangbehartigers van donorkinderen (Stichting Donorkind, Stichting Donor Detectives NL/BE en Defence for Children), Fiom en SDBK is een actieplan opgesteld.

Ontstaansgeschiedenis

In het gesprek met Omroep Brabant komt ook naar voren dat de behoefte aan contact bij elk donorkind anders ligt. Dit is ook het geval wanneer er meerdere verwanten van één persoon gevonden worden.
Wat kan een donorkind het beste doen wanneer hij/zij ontdekt tot stand te zijn gekomen met behulp van een donor? ‘Je kunt je via DNA-onderzoek inschrijven in verschillende (internationale) databanken’, aldus Giepmans. ‘Maar dan moet je wel eerst weten wat je ontstaansgeschiedenis is.’

Besluiter het interview (van 00:42:43 - 00:47:15 minuten):

Meer weten

Drie nieuwe donorkinderen vastgesteld Jan Karbaat – Omroep Brabant