Praktische en juridische informatie

Hoe zit het met rechten en plichten? Welke keuze je ook maakt, er zijn wettelijke regels waarmee je rekening moet houden. We hebben de belangrijkste juridische informatie op een rij gezet.

Zelf opvoeden

Kies je ervoor om de zwangerschap uit te dragen en je kind zelf op te voeden? Dan zijn er juridische zaken die je moet regelen. Van aangifte van je kind, voogdij, financiële regelingen, werk tot kinderopvang.

Meer informatie over zelf opvoeden

Afstand ter adoptie? De afstandsprocedure in het kort

Kies je ervoor je kind af te staan, dan zijn er verschillende organisaties die opkomen voor jouw belangen en die van het kind. Naast Fiom zijn ook de Raad voor de Kinderbescherming en een Jeugdzorginstelling betrokken bij de afstandsprocedure. Verder is er contact met Pleegzorg en het gezin waar het kind eerst wordt opgevangen.

Lees de belangrijkste stappen uit de afstand ter adoptie procedure

Daarnaast zijn er nog meer dingen waarmee je rekening moet houden bij een afstand ter adoptie, zoals een rechtszitting en een afstandsverklaring.

Meer informatie over afstand ter adoptie

Abortus

Als je kiest voor abortus, krijg je te maken met de wettelijk verplichte bedenktijd van vijf dagen, die ingaat na het eerste gesprek dat je hebt met een arts. Tenzij je niet langer dan 16 dagen overtijd bent, dan geldt deze wet niet.
Voor een abortus kun je rechtstreeks contact opnemen met een abortuskliniek, je hebt geen verwijzing van een huisarts nodig.

Een abortus wordt vergoed vanuit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Dat betekent dat je zelf niets hoeft te betalen, als je legaal in Nederland woont.  Als de abortus plaatsvindt in een ziekenhuis, worden de kosten vergoed door je zorgverzekeraar. Houd er rekening mee dat in dit laatste geval deze kosten zichtbaar worden in het overzicht van je zorgverzekeraar.

Meer informatie over abortus