Zwanger, en nu?

Blij…..?

Misschien was de zwangerschap niet gepland, maar ben je er toch blij mee. Neem contact op met een verloskundige voor de begeleiding van je zwangerschap.

…Of niet?

Het kan ook zijn dat je zwanger bent en nog niet weet of je de zwangerschap wel wilt. Jouw mogelijkheden zijn afhankelijk van de duur van je zwangerschap. Je kunt de duur van jouw zwangerschap berekenen met onze tool. Er zijn ook zwangerschapstesten die jou vertellen hoe lang je zwanger bent. Jouw zwangerschapsduur kun je ook vast laten stellen bij een huisarts, verloskundige of een abortuskliniek. Het is verstandig om hier niet te lang mee te wachten.

Overweeg je een abortus? De wettelijk vastgestelde bedenktijd voor een abortusbehandeling gaat in vanaf het moment dat je aan je huisarts of in een abortuskliniek kenbaar maakt dat je een abortus overweegt.

Als je 16 dagen of minder overtijd bent, geldt deze wettelijke bedenktijd niet. ‘Overtijd’ wordt gerekend vanaf het moment waarop je eigenlijk ongesteld had moeten worden.

Vragen en twijfels

Weet je niet wat je moet doen met deze zwangerschap? Je gedachten en gevoelens op een rij zetten kan helpen bij je besluit. Misschien helpt het om je gedachten op te schrijven. Of om er in vertrouwen met iemand over te praten.

Er zijn verschillende opties waar je voor kunt kiezen. Neem de tijd om te ontdekken wat de verschillende mogelijkheden voor jou betekenen. Hoe meer je weet over de mogelijkheden en welk effect ze hebben op jouw leven, hoe beter je kan beslissen.

Je kunt je ook aanmelden voor onze online keuzehulp 'Zwanger, wat nu?'. Hierin kun je zelfstandig oefeningen maken die jou kunnen helpen bij het maken van een keuze. Bij de oefeningen kun je contact met een hulpverlener aanvragen als je daar behoefte aan hebt.

Heb je liever face-to-face contact? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088 126 49 00. Wij kunnen je doorverwijzen naar een hulpverlener bij jou in de buurt.

Bevind je je in directe nood of is er sprake van spoed? Bel dan naar Fiom op 088 126 49 00.