Je kunt zwanger worden na een eenmalige verkrachting of tijdens langdurige seksueel misbruik. In Nederland raken 8 op de 1000 meisjes en vrouwen zwanger door seksueel misbruik. De gevolgen daarvan zijn zeer ingrijpend. Als je door seksueel misbruik of verkrachting  zwanger bent geraakt, kan je te maken krijgen met allerlei emoties en je kan moeite hebben met het verwerken hiervan.

Ongewenst zwanger - Zwanger door geweld of dwang

Wat is seksueel geweld?

Als je tegen je zin met geweld of dreigementen tot seksueel contact wordt gedwongen, is er sprake van seksueel geweld of misbruik. Je kunt te maken hebben met een eenmalige verkrachting of langdurig seksueel misbruik. Je kunt verkracht of misbruikt zijn door een vreemde, maar ook door een bekende.

Zwanger door geweld: een geheim binnen een geheim

Veel slachtoffers van seksueel misbruik voelen zich schuldig. Meestal lopen ze lang met dit geheim rond. Als je dan ook nog zwanger wordt, heb je een geheim binnen een geheim. De manier waarop de zwangerschap is ontstaan en de relatie met de misbruiker die nu ook de verwekker is, maakt het extra ingrijpend. Vaak bepaalt dit (onbewust) je gedachten over de zwangerschap. Daarnaast kom je tot de ingrijpende keuze te staan: wat wil je met de zwangerschap?

Hulp bij zwangerschap door geweld of dwang

Is jou dit overkomen en ben je nu zwanger? En heb je vragen als:

• Wil ik de zwangerschap behouden?
  • Kan ik de zwangerschap en bevalling geheimhouden?
  • Wil ik zelf voor mijn kind gaan zorgen of niet? Wie kan mij daarbij helpen?
  • Wil ik de zwangerschap afbreken?
  • Heeft de pleger invloed op mijn keuze?
  • Wie kan mij helpen zodat het seksueel misbruik stopt?
  • Waar vind ik goede hulp om te verwerken wat er is gebeurd?

Blijf niet met je vragen zitten. Wij kunnen je helpen bij je keuze. Als het nodig is kunnen we je doorverwijzen naar de juiste instantie voor hulp. Daarnaast kun je gebruik maken van onze online omgeving 'Zwanger, wat nu?.  Dit kan helpend zijn om voor jezelf tot een weloverwogen keuze te komen.

Aanmelden Zwanger, wat nu?

Heb jij net een nare seksuele ervaring meegemaakt en denk je dat je zwanger bent? Er zijn verschillende mogelijkheden.

Bij Centrum Seksueel Geweld  kun je terecht voor meer hulp en advies. Heeft het seksueel geweld minder dan 7 dagen geleden plaats gevonden? Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk hulp zoekt.

Zwanger door incest

We noemen het incest als je seksueel misbruikt bent door een familielid, zoals je vader, opa, broer, oom of neef. Ben je zwanger door incest? Neem dan contact op met Fiom. Wij kunnen je helpen bij je keuze of je doorverwijzen naar de juiste instantie voor hulp. Fiom heeft een speciale brochure 'Zwanger door incest' ontwikkeld.

Download de brochure 'Zwanger door incest'