Je bent zwanger terwijl dat niet gepland was. Je leven kan opeens behoorlijk op z’n kop staan. Als je van de eerste schrik bekomen bent, besluit je dat je zelf je kind wilt gaan opvoeden. Er kan dan ineens veel op je afkomen. Waarschijnlijk heb je veel vragen. Ook moet je van alles regelen en klaarmaken vóór en ook na de geboorte van je kind. Wat kun je verwachten en waar vind je hulp bij het zelf opvoeden van je kind?

Zelf opvoeden - Wat kun je verwachten bij zelf opvoeden.jpg

Jong ouderschap en zelf opvoeden

Ben je jonger dan 24 jaar? Kijk dan ook op de pagina voor jonge moeders en jonge vaders.  Daar vind je nog meer informatie over het krijgen en opvoeden van een kind op jonge leeftijd.

Wat kun je verwachten bij zelf opvoeden?

Na de ontdekking dat je zwanger bent, komt er veel op je af. Wat moet je bijvoorbeeld allemaal regelen en waar moet je aan denken? Ook als je nog niet zeker weet of je de zwangerschap wilt uitdragen en het kind zelf wilt opvoeden, helpt het om te lezen waar je allemaal aan moet denken. Het geeft je inzicht om verdere keuzes te maken. Je kunt ook onze online keuze-oefeningen maken.

Probeer tijdens je zwangerschap alvast voor te stellen hoe het leven er straks uit ziet met baby. Heb je een eigen huis of woon je nog bij je ouders? Volg je een opleiding, kijk dan of je door kunt blijven studeren of een korte pauze neemt. Heb je werk of moet je op zoek naar werk? En hoe zit het met je financiën? Allemaal belangrijke zaken om goed op een rijtje te zetten. Je kunt tijdens je zwangerschap al stappen ondernemen om je leven met baby straks zo goed mogelijk op orde te hebben. In het artikel Praktische informatie bij zelf opvoeden lees je waar je allemaal aan moet denken bij het zelf opvoeden van je kind.

Hulp bij zelf opvoeden

Als je ervoor kiest om je kind zelf op te voeden, dan hoef je er niet alleen voor te staan. Hieronder staat een overzicht van organisaties die hulp in de buurt bieden. Bijvoorbeeld het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in jouw buurt, daar zit ook het consultatiebureau. Natuurlijk kun je ook je huisarts, vrienden, familie of ouders om hulp vragen.

Organisaties voor hulp en informatie

Er zijn diverse organisaties die je kunnen helpen bij het zelf opvoeden van je kind (op jonge leeftijd). Je kunt zelf contact opnemen en jouw vragen aan hen voorleggen.

Fiom Amsterdam
Hofgeest 341
1102 ER Amsterdam-Z.O
Telefoon: 020 520 16 70
www.altra.nl/fiom

Fiom Den Haag
Onderdeel van Stichting MOOI
Laan van Hoornwijck 260
2497 ED Den Haag
Telefoon: 070-205 2005
www.fiomdenhaag.nl

Fiom Utrecht
Onderdeel van Stichting Specifieke Jeugdprojecten (SJP)
Achter Clarenburg 25
3511 JH Utrecht
Telefoon: 030 236 17 61
www.fiomutrecht.nl

Siriz
Nieuwe Gouwe Westzijde 1
2802 AN  Gouda
www.siriz.nl

Keuze-oefeningen bij ongewenste zwangerschap

Heb je nog geen beslissing gemaakt over je zwangerschap en wil je hier graag hulp bij? Meld je dan aan voor onze gratis online omgeving 'Zwanger, wat nu?'.

Liever een face-to-face gesprek? Dat kan ook. Neem hiervoor contact met ons op.

Meer informatie over de online keuze-oefeningen 'Zwanger, wat nu?'