Jonge moeders

Jong moeder zijn heeft leuke kanten, maar er zullen ook momenten zijn dat je wel wat steun kunt gebruiken. Zaken waar je tegenaan kunt lopen als je jong moeder bent, zijn bijvoorbeeld:

• Je mist de vrijheid en onbezorgdheid van toen je nog geen moeder was. Want wie past er op je kind als je met je vrienden of vriendinnen een avondje uit wilt?
  • Je hebt misschien wel een moeder die jou nog te onvolwassen vindt om voor je eigen kind te zorgen en daarom ongevraagd de verantwoordelijkheid op zich neemt.
  • Jij of je vriend beëindigt de relatie. En wat als je een nieuwe relatie krijgt, en je nieuwe vriend het er moeilijk mee heeft dat je al een kind hebt?
  • Je relatie krijgt te maken met spanningen. Want behalve het zorgen voor je kind en het dag en nacht klaarstaan, heb je ook een huishouden. Ook ben je afhankelijk van een bepaald inkomen en daarnaast ga je misschien naar school of heb je werkverplichtingen

Kortom, een hoop verantwoordelijkheden die je een hoop zorgen kunnen geven.

Lees ook meer informatie over jonge vaders.

Meld je aan bij instanties voor hulp en advies

Wanneer je zeker weet dat je zwanger bent, neem je contact op met een verloskundige voor regelmatige controle. Je kunt daar terecht met al je vragen over je zwangerschap en de bevalling. Het is handig om je huisarts op de hoogte te stellen van je zwangerschap. In de derde maand van je zwangerschap is het aan te raden je aan te melden voor kraamzorg bij je zorgverzekeraar.

Als je een kind krijgt, moet je veel dingen regelen. Op de pagina juridische zaken vind je informatie over onder andere erkenning, leerplicht en financiën.

Ben je jonger dan 24 jaar? Kijk dan ook op onze website voor tienermoeders. Daar vind je nog meer informatie over het krijgen en opvoeden van en kind op jonge leeftijd.

Meer informatie voor jonge moeders

Fiom heeft een folder ontwikkeld met praktische en juridische informatie voor (aanstaande) jonge ouders en opa's en oma's. Op onze website hebben we ook meer informatie over het zelf opvoeden van je kind

Ben je jonger dan 24 jaar? Kijk dan ook op onze website voor tienermoeders. Daar vind je nog meer informatie over het krijgen en opvoeden van een kind op jonge leeftijd.

Download folder 'Jong en een kind'

brochure-jong-en-een-kind-jonge-vaders-moeders-tienermoeders-Fiom