12/12/2022

Er zijn in Nederland gemiddeld 20 vrouwen per jaar die zich genoodzaakt zien hun kind af te staan ter adoptie. Niet iedereen kan zich daar iets bij voorstellen. Fiom laat deze week meer licht schijnen op onbedoelde zwangerschap en afstand ter adoptie. Vandaag publiceren we een overzicht met cijfers over vijf jaar afstand ter adoptie, een uitgebreidere publicatie en een artikel over de omstandigheden en redenen die leidden tot dit besluit

De afgelopen jaren was er veel aandacht in de media voor de praktijk van afstand en adoptie in het verleden. Pijnlijke verhalen kwamen naar buiten van vrouwen die zich in de jaren ’60 en ’70 gedwongen hebben gevoeld hun kind af te staan - met alle verdriet en verscheurdheid die ze nog steeds kunnen voelen. In die tijd was ongehuwd zwangerschap een schande en alleenstaand moederschap niet vanzelfsprekend. Tegenwoordig speelt dat minder, maar nog steeds zijn er omstandigheden waardoor ouders het moeilijke besluit moeten nemen hun kind af te staan ter adoptie.

Meer info over onbedoelde zwangerschap en afstand ter adoptie vind je op onze website
Meer info over afstand en adoptie in het verleden lees je op de website van de Rijksoverheid

Wil je meer informatie? Lees dan het artikel, bekijk het overzicht en de publicatie via de overzichtpagina van 5 jaar LATAR.