Geweld en dwang

Hoe is de zwangerschap ontstaan? Was er sprake van een vrijwillige keuze, werd je gedwongen en/of kwam er geweld aan te pas…?

Bij de verwerking van een abortus, speelt de situatie waarin je je keuze hebt gemaakt een belangrijke rol. Soms kom je er pas later achter dat bepaalde aspecten niet of nauwelijks aan bod zijn gekomen bij het maken van je keuze.
Achteraf kan het moeilijk zijn om je te herinneren hoe je tot je besluit bent gekomen. Vanuit wat je nu weet, denkt en voelt, zou je (misschien) anders handelen.

Wat is seksueel geweld?

Het is lastig om seksueel geweld exact te beschrijven, omdat het veel verschillende vormen kent en iedereen dit anders kan ervaren. Feit is echter dat seksueel geweld nooit vrijwillig is, het gebeurt tegen je zin in... Seksueel geweld kan een eenmalige verkrachting zijn, langdurig seksueel misbruik en alles wat er tussen in zit. Je kunt verkracht of misbruikt zijn door een vreemde, maar ook door een bekende.
In Nederland raken 8 op de 1000 vrouwen zwanger door seksueel misbruik.

Zwanger door incest

Als je seksueel bent misbruikt door iemand uit je familie of door iemand anders uit je naaste omgeving, noemen we dit incest. Het kan zijn dat je door dit misbruik zwanger bent geraakt.

Een geheim binnen een geheim

Veel slachtoffers van seksueel misbruik voelen zich schuldig. Meestal lopen ze lang met dit geheim rond. Als je dan ook nog zwanger wordt, heb je een geheim binnen een geheim.

Fiom biedt hulp en ondersteuning

Heb jij te maken gehad met seksueel geweld, ben je daardoor zwanger geraakt en heb je vervolgens gekozen voor abortus? Dan kun je vragen hebben als:

• Wie kan mij helpen zodat het seksueel misbruik stopt?
  • Waar vind ik goede hulp om te verwerken wat er is gebeurd?

Blijf niet met je vragen zitten. Neem contact met ons op. Wij kunnen je helpen bij de verwerking van een abortus of verwijzen naar de juiste instantie voor hulp.

Meld je aan voor de online begeleiding bij abortusverwerking

Ben je ongewenst zwanger en heb je hulp nodig bij je keuze?