Sommige vrouwen raken zwanger door geweld of dwang. Je hoort er misschien weinig over, maar toch komt het voor. In Nederland raken 8 op de 1000 vrouwen zwanger door seksueel misbruik. De gevolgen van seksueel misbruik zijn zeer ingrijpend. Als je door seksueel geweld of verkrachting zwanger bent geraakt, kan je te maken krijgen met schuldgevoelens en moeite hebben met het verwerken hiervan.

Ongewenst zwanger - Zwanger door geweld of dwang

Wat is seksueel geweld?

Als je tegen je zin met geweld of dreigementen tot seksueel contact wordt gedwongen, is er sprake van seksueel geweld of misbruik. Je kunt te maken hebben met een eenmalige verkrachting of langdurig seksueel misbruik. Je kunt verkracht of misbruikt zijn door een vreemde, maar ook door een bekende.

Zwanger door geweld: een geheim binnen een geheim

Veel slachtoffers van seksueel misbruik voelen zich schuldig. Meestal lopen ze lang met dit geheim rond. Als je dan ook nog zwanger wordt, heb je een geheim binnen een geheim. De manier waarop de zwangerschap is ontstaan en de relatie met de misbruiker die nu ook de biologische vader wordt, maakt het extra ingrijpend. Vaak bepaalt dit (onbewust) de verhouding die je hebt met het ongeboren kind. Daarnaast kom je tot de ingrijpende keuze te staan: wat wil je met je zwangerschap?

Zwanger door incest

We noemen het incest als je seksueel misbruikt bent door een familielid, zoals je vader, opa, broer, oom of neef. Ben je zwanger door incest? Neem dan contact op met Fiom. Wij kunnen je helpen bij je keuze of je doorverwijzen naar de juiste instantie voor hulp. Fiom heeft een speciale brochure 'Zwanger door incest' ontwikkeld.

Download de brochure 'Zwanger door incest'

Hulp bij zwangerschap door geweld of dwang

Is jou dit overkomen en ben je nu zwanger? En heb je vragen als:

• Zal ik de zwangerschap af laten breken?
  • Kan ik de zwangerschap en bevalling geheim houden?
  • Zal ik zelf voor mijn kind gaan zorgen of niet? En zo niet: Wie dan wel?
  • Wie kan mij helpen zodat het seksueel misbruik stopt?
  • Waar vind ik goede hulp om te verwerken wat er is gebeurd?

Blijf niet met je vragen zitten. Neemt contact op met Fiom. Wij kunnen je helpen bij je keuze. Of doorverwijzen naar de juiste instantie voor hulp. Daarnaast kun je gebruik maken van onze online omgeving 'Zwanger, wat nu?.

Aanmelden Zwanger, wat nu?