Gevolgen van een abortus

Gevolgen

Elk jaar kiezen circa 27.000 vrouwen in Nederland voor abortus. Sommige vrouwen weten duidelijk wat ze willen, anderen ervaren het als een strijd tussen gevoel en verstand. Uiteindelijk zijn de meeste vrouwen tevreden over hun keuze voor abortus en beschrijven gevoelens van opluchting en het nemen van verantwoordelijkheid.

Een keuze maken over een ongewenste zwangerschap is een zware beslissing. Ondanks de overtuiging dat de juiste keuze is gemaakt, kunnen er gevoelens van schuld, schaamte en verdriet ontstaan. Dat is heel normaal. De eerste periode na een abortus is meestal het zwaarst. Over het algemeen verdwijnen de meeste klachten na verloop van tijd. We weten in ieder geval uit onderzoek (Van Ditzhuijzen, 2017) dat vrouwen die een abortus ondergaan niet meer risico lopen op psychische problemen dan andere vrouwen. Vrouwen die onder druk of voor hun gevoel gedwongen voor abortus kiezen, ervaren achteraf wel meer psychosociale klachten (Van der Heij, 2017). Het zelf nemen van een weloverwogen besluit is dus heel belangrijk.

Maar soms houden de klachten en gevoelens aan en kunnen ze je dagelijkse leven gaan beïnvloeden. Heb jij hier last van? Meld je dan aan voor onze online hulp Abortusverwerking. Door opdrachten te maken onder begeleiding van een hulpverlener kun je de abortus, op je eigen tempo, verwerken.

Meld je aan voor de online begeleiding

Keuzehulp bij een ongewenste zwangerschap

Heb je nog geen keuze gemaakt over je ongewenste zwangerschap? Fiom biedt hulp door goede informatie op de website en online keuzehulp. Onze hulp is onafhankelijk, gratis en kan anoniem.

Meld je aan voor de keuzehulp 'Zwanger, wat nu?'