De 'vondelingenkamer'

Onderwerp

De 'vondelingenkamer',

Samenvatting

De recent geopende 'vondelingenkamer' in Zwolle is de eerste ter wereld in een ziekenhuis.Dit heeft nationaal en internationaal veel aandacht gekregen. In de centrale hal van het ziekenhuis is een kleine ruimte gebouwd waar men onopvallend en anoniem, vele malen langs kan lopen en dan een moment kan kiezen om hier binnen te gaan. Bewust is gekozen voor een vondelingenkamer in plaats van een babyluikje. Het verschil is niet alleen de aanwezigheid van een tafel met daarop een bel. Het is vooral de filosofie die verschilt: bij een luikje gaat het slechts om het te vondeling leggen van de baby. Bij de vondelingenkamer is het in contact komen met de moeder, die tot dan toe de zorg gemeden heeft, een belangrijk aspect. Daarnaast willen wij de kans vergroten dat moeder en kind na het te vondeling leggen op termijn alsnog herenigd (kunnen) worden. In de voorlichting, op internet en in zes talen op papier, wordt hier de nadruk op gelegd. Uiteraard kunnen er ook anoniem gegevens achtergelaten worden. Mocht moeder toch besluiten geen contact te zoeken met de hulpverlening, dan kan ze een half puzzelstukje meenemen. De andere helft blijft bij het kind; de puzzelstukjes horen bij elkaar, zoals het kind bij moeder hoort. Dit geeft de moeder de mogelijkheid om na het te vondeling leggen, als ze toch spijt krijgt, weer contact te zoeken met haar kind. Inmiddels zijn er veel meer ziekenhuizen in Nederland die de opening van een vondelingenkamer voorbereiden. Over het waarom in dit artikel.

dr. H. H. de Haan (Isala Vrouw Kind Centrum, Zwolle)
B. Muller (Stichting Beschermde wieg, Dordrecht)
mr. R. Holl (Stichting Beschermde wieg, Veere)

Verschenen in